Bus 62

Buslijn62-1maandag 06 juni 2016 12:13

In de raad van 2 juni hebben we ons hard gemaakt voor een deel van buslijn 62. De haltes langs de woonzorgcentra Abtsoude en Stefanna dreigen – in de plannen van de Metropoolregio voor 2017 – namelijk te sneuvelen. Wat de ChristenUnie betreft is dit onwenselijk en niet nodig. Gelukkig was een meerderheid van de raad dat, na een pittig debat, met ons eens. Onze motie, die we samen met SP, CDA en Jos van Koppen indienden, werd aangenomen met steun van GroenLinks en PvdA.

Voor de ChristenUnie is een dekkend netwerk van Openbaar Vervoer (dat je overal kunt komen) een wezenlijk uitgangspunt. We merken dat er te veel wordt gekeken of de bussen wel vol zitten, en dat er daarmee vooral wordt geïnvesteerd in drukbezette lijnen (vaak ten behoeve van student en forens). Dat is ook belangrijk, maar mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid van delen van onze stad.

In de plannen van de Metropoolregio gaat bus 62 twee keer per uur rijden in plaats van één keer. Dat is het goede nieuws. Om dit te bekostigen, wordt de route ingekort, ten koste van o.a. station Zuid en een deel van Voorhof waar veel senioren wonen. Er blijken namelijk erg weinig mensen gebruik te maken van deze haltes. Dat klinkt plausibel, maar we hebben er wat kritischer naar laten kijken. Daaruit blijkt dat de lage bezetting zeer waarschijnlijk het gevolg is van de onlogische route van deze buslijn: Er is geen verbinding met het nabijgelegen winkelcentrum In de Hoven, terwijl het ziekenhuis en het hoofdstation slechts met een grote omweg bereikbaar zijn; men moet overstappen om in het stadscentrum te komen en er gaat maar één bus per uur; slechter kan bijna niet. Het schrappen van deze lus heeft consequenties voor de vele ouderen die in en rond Abtswoude en Stefanna wonen, en niet eenvoudig een paar honderd meter extra lopen naar een andere halte. Ook voor bezoekers (mantelzorgers) is het belangrijk dat er een bus dicht bij deze huizen stopt. Het schrappen van deze lus haaks staat op de wens van het college om meer mensen gebruik te laten maken van het OV in plaats van de regiotaxi. Ten slotte vinden we het kapitaalvernietiging. De haltes aan die lus zijn nog recent met gemeenschapsgeld (een subsidie uit Haaglanden) aangepast.

Daarom hebben we een voorstel ingediend om de bus op een andere manier in te korten, waardoor de bus op vele fronten aantrekkelijker wordt om te gebruiken én de haltes langs de woonzorgcentra gehandhaafd blijven.

We zijn blij met de steun hiervoor in de raad. Het is nu de taak van onze Delftse delegatieleden om dit standpunt in te brengen in de adviescommissie vervoersautoriteit van de Metropoolregio. We zijn benieuwd of het gaat lukken om bus 62 voor dit deel van de Voorhof te behouden.

Joëlle Gooijer
fractievoorzitter