Kadernota 2016: over Parelfonds, Prinsenhof en meer

stadhuis2woensdag 13 juli 2016 10:03

De ChristenUnie heeft bij de bespreking van de kadernota een voorstel gedaan voor het sneller verlagen van de lokale lasten in Delft. Behalve de VVD stemde de coalitiepartijen hiertegen. Daardoor blijft Delft voorlopig één van de duurste gemeenten van Delft.

Er is weer wat ruimte in de begroting. Die ruimte wil het college in een Parelfonds stoppen, om daarmee samen met andere partijen te kunnen investeren in de stad. De ChristenUnie kiest ervoor om naast investeren ook de OZB-belasting al in 2017 te verlagen. We vinden dat de OZB weer moet worden verlaagd omdat deze de afgelopen paar jaar enorm is gestegen, omdat Delft anders geen sluitende begroting had. Nu er weer ruimte is moet die stijging zo snel mogelijk weer worden teruggedraaid. Samen met het CDA diende de CU daarom een voorstel in om een deel van de beschikbare ruimte te gebruiken voor een OZB-verlaging en een ander deel in het wegwerken van achterstanden, zoals onderhoud in de stad. Er kan dan nog 5,4 miljoen euro in het Parelfonds gestopt worden, om te kunnen investeren in de stad.

De coalitiepartijen, op de VVD na, stemden tegen dit voorstel. Deze partijen kiezen er dus bewust voor om de hoge OZB onnodig in stand te houden. Wat het Parelfonds precies op gaat leveren, is nog onduidelijk. Daarom hebben we een voorstel gedaan om de Raad beter te betrekken in de concretisering. Dit voorstel is met een ruime meerderheid aangenomen. Want juist nu er eindelijk weer een beetje geld kan worden uitgegeven is het zaak dat de Raad goed kan meedenken over de investeringsrichtingen en kan controleren waar het geld aan uitgegeven wordt.

Samen met het CDA dienden we drie wijzigingsvoorstellen in, omdat we vonden dat het voorstel voor de dekking en besteding van het Parelfonds en de kadernota op een aantal punten echt fors verbeterd moest worden.

• Zo willen we dat het geld uit het Parelfonds breder kan worden ingezet – dus ook voor investeringen in wijken met sociale problemen, het realiseren van ambities op het gebied van cultuur en investeringen in de openbare ruimte. Dit voorstel heeft het niet gehaald. Opvallend was dat een aantal coalitiepartijen dit voorstel niet steunden omdat ze het belangrijk vond dat er focus werd aangebracht in investeringen, terwijl andere partijen benadrukten dat er nu al van alles kan met datzelfde Parelfonds. Niet heel duidelijk…
  • Ook hebben we geprobeerd om te verhinderen dat er – vooruitlopend op de integrale afweging bij de bespreking van de Begroting 2017 in oktober – nu al besloten wordt om in 2017 1,6 miljoen te storten in het Parelfonds. En dit bovenop de storting van 5,4 miljoen in 2016 waarvan de concrete besteding nog niet eens helder is en dus ook niet waarom dat bedrag niet al voldoende is. De CU bepaalt graag bij de begroting pas hoeveel ruimte er nog is voor een extra storting in het Parelfonds nadat achterstanden in de stad (zoals bij onderhoud van de openbare ruimte) zijn weggewerkt en de verhogingen van de OZB in de afgelopen jaren zijn teruggeschroefd.
  • Ten derde vonden we het onterecht dat de wethouder Cultuur ineens extra geld claimde voor een onderzoek naar de toekomst van Prinsenhof. Er is al veel extra geïnvesteerd in het Prinsenhof. En er is al lang nagedacht over de toekomst en de verzelfstandiging. Zonder enige toelichting eigent de wethouder zich nu bijna 80.000 euro extra toe, omdat de raad hem eind 2015 – in de extra Raadsvergadering over het straatje van Vermeer -  gevraagd had om te vertellen wat hij nu eigenlijk van plan is met het museum. Ook dit vond een meerderheid van de raad een prima gang van zaken. Een dag na de raad kwam het nieuws echter naar buiten dat de wethouder – vooruitlopend op die visie op de toekomst van het museum - ook nog even voor 180.000 euro de Nonnerie en de Prinsenkelder opkoopt. Ongelofelijk…. En schokkend dat dit nieuws een dag na de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie naar buiten wordt gebracht.

Omdat alle wijzigingsvoorstellen niet zijn aangenomen, hebben we tegen de kadernota gestemd.

De bespreking van de Kadernota hebben we als ChristenUnie ook benut om aandacht te vragen voor andere zaken die wat ons betreft in de Begroting 2017 moeten worden verwerkt. We hebben aandacht gevraagd voor:

1. Handhaving – te vaak horen we dat er geen geld is voor handhaving – denk aan geluidsoverlast door de vele incidentele evenementen in de stad. Op verzoek van de CU en de VVD wordt er nu actie ondernomen: er komt in het najaar een workshop met de raad, zodat duidelijk kan worden welke handhaving mogelijk is tegen welk kostenplaatje.
  2. Toegankelijke gemeente – dit voorjaar hebben de Tweede en Eerste Kamer ingestemd met ratificatie van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap. Toegankelijk moet de norm moet zijn. Dit ondersteunen wij van harte, iedereen hoort erbij in Delft. Dit heeft consequenties voor de gemeente. De motie die we samen met de PvdA indienden – om een lokale inclusie agenda op te stellen waarin duidelijk wordt hoe Delft voor iedereen toegankelijk wordt -  is aangenomen.
  3. Eigen bijdragen in de Wmo – op verzoek van de ChristenUnie komt er duidelijkheid over de eigen bijdragen die Delft heft, in relatie tot andere gemeenten. In 2015 is er 3 miljoen euro aan eigen bijdragen geïnd. Tegelijkertijd zien we overschotten (2,4 miljoen euro) in de Wmo, en zijn er signalen dat mensen zorg mijden vanwege de (hoogte van) de eigen bijdragen. Hoog tijd voor een politiek debat over de keuzes die Delft daarin maakt. De motie die we daarover indienden is unaniem aangenomen.

Het college gaat nu aan de slag met de begroting voor 2017. We zullen de bespreking daarvan dit najaar benutten om – opnieuw – voorstellen te doen voor snellere lastenverlaging en voor het wegwerken van achterstanden in de stad.

Joëlle Gooijer
fractievoorzitter