Winkels langer open op zondag? Bevoorrading van maandag tot en met zondag?

Zondag3woensdag 20 januari 2016 10:51

Op 4 februari zal in de gemeenteraad een voorstel worden besproken om winkels de mogelijkheid te geven op zondag langer open te zijn en winkels ook op de zondag te bevoorraden. De aanleiding voor dit voorstel is een verzoek van de Jumbo aan het Sebastiaansplein. Concreet wordt voorgesteld dat winkels open mogen zijn tot 20.00 ’s avonds in plaats van 18.00 uur en winkels de gehele dag bevoorraad mogen worden, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Aangezien heel Delft als toeristisch gebied is aangewezen zal dit gelden voor heel Delft.

Het college heeft de Jumbo gevraagd om zelf in gesprek te gaan met haar omwonenden. De ChristenUnie vindt het vreemd om alleen te peilen bij de omwonenden van de Jumbo, door Jumbo zelf. Het voorstel zal namelijk gaan gelden voor de hele stad. Daarom heeft de ChristenUnie gevraagd om eerst in de hele stad te peilen of er voldoende draagvlak is voor dit voorstel. Het college van B&W wilde dit niet doen. Inmiddels heeft de gemeenteraad al wel een brief ontvangen van de Belangenvereniging Zuidpoort waaruit blijkt dat zij absoluut niet blij zijn met de voorstellen.

De bevoorrading van winkels in Delft op zondag is nu niet toegestaan. In de praktijk gebeurt dit wel, maar hier wordt niet op gehandhaafd. De wethouder wil dit gedoogbeleid nu aanpassen door ook toe te staan dat supermarkten en andere winkels op zondag bevoorraad worden.

De ChristenUnie wil graag weten hoe in de stad tegen de voorstellen wordt aangekeken. Om die reden houden we op deze website een peiling. De ontvangen reacties zullen wij meenemen in het debat over dit voorstel.

Reacties op 'Winkels langer open op zondag? Bevoorrading van maandag tot en met zondag?'

Archief > 2016