Concreet werk maken van aanpak eenzaamheid

woensdag 06 februari 2019 22:20

In de raadsvergadering van donderdag 31 januari is met brede steun een motie van de ChristenUnie aangenomen om snel werk te gaan maken van de aanpak van eenzaamheid. Het extra geld dat Delft van het rijk heeft gekregen, moet niet op de plank blijven liggen, maar snel worden ingezet.

Eenzaamheid is een groot probleem. En onder ouderen (75+ ers) komt veel eenzaamheid voor. Niet voor niets is de aanpak van eenzaamheid één van de pijlers onder het actieplan Waardig Ouder Worden.

Ook het kabinet maakt werk van de aanpak van eenzaamheid. De bedoeling is dat er 380 lokale coalities tegen eenzaamheid worden opgericht. Een onderdeel van de landelijke aanpak is dat 16 gemeenten een extra subsidie krijgen, om te onderzoeken wat werkt in de aanpak van eenzaamheid. Delft is één van die 16 gemeenten. Het geld is in december naar de gemeente overgemaakt, maar het Delftse college stelde voor om pas richting de zomer te komen met plannen. Dat vinden we als ChristenUnie onacceptabel.

We hebben hier aandacht voor gevraagd bij de bespreking van het bestuursprogramma: de uitwerking van het coalitieakkoord in doelen en ambities. We vinden het bestuursprogramma van het ‘nieuwe’ college op veel vlakken weinig ambitieus. Het verweer van het college is dat er weinig geld beschikbaar is. Maar voor eenzaamheid is er dus extra geld beschikbaar. Dat moet dan wel benut worden.

We pleiten als fractie al langer voor nieuwe woonvormen in Delft, waar ouderen zelfstandig kunnen wonen, maar waar ook ruimte is voor ontmoeting. Delft kent een aantal complexen waar dit soort ontmoetingsruimtes in het complex aanwezig zijn. Ook kent Delft een mooi tijdelijk initiatief: Abtswoude bloeit, waar ouderen, studenten en cliënten van Perspecktief samen wonen en waar ook activiteiten worden georganiseerd. We willen dat Delft onderzoekt wat er wel en niet succesvol is in de aanpak van eenzaamheid. Daar is dat extra rijksgeld immers ook voor bedoeld.

De motie die we daarover, met CDA, Stip en GroenLinks ingediend hebben kreeg steun van alle partijen, behalve de VVD. De wethouder heeft aangegeven graag met de motie aan de slag te gaan. Zo maken we in Delft werk van ‘waardig ouder worden’.

Joëlle Gooijer

TitelBestandsgrootteMIME-type
190131 CU CDA GL Stip motie eenzaamheid.docx627,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Concreet werk maken van aanpak eenzaamheid'