Delft moet duurzaamheid socialer maken

Duurzaamheid sociaal Bertvrijdag 01 februari 2019 13:41

Afgelopen zomer werd bekend dat Delft meer ambitieus met de Global Goals te werk zou gaan in het coalitieakkoord. Deze VN-doelen stellen de universele doelen die we voor 2030 willen bereiken. De ChristenUnie verheugde zich dat we nu onder andere streven naar betaalbare en schone energie, duurzame steden en dorpen, verantwoordde productie en consumptie, en actie voor het klimaat. Dit werd aangekondigd in het coalitieakkoord en juichten wij toen van harte toe.

Foto: Beeldconnect

Het bestuursprogramma is laat, weinig ambitieus en weinig concreet, behalve in de CO2 reductie doelen. Na een coalitieakkoord op hoofdlijnen zouden wij hier meer ambitie en duidelijkheid verwachten. Er is willekeurig geshopt in de global goals, zonder duidelijkheid waarom anderen niet zijn meegenomen. Het oogt alsof de ambitie van voorheen voor duidelijke haalbaarheid en meetbaarheid is verruild, en dat er geld zonder koppeling aan beleid en maatregelen wordt geïnvesteerd. We hebben wat meer geld en meer capaciteit voor ambtenaren in een begrotingswijziging, maar dit gaat niet gelijk op met ambitie en maatregelen.

Dit viel tegen, maar er was bredere erkenning dat er meer gedaan moet worden, en dat de energietransitie mensen moet meenemen. De energietransitie halen we en dragen we door samenwerken met alle Delftenaren, organisaties en bedrijven. Hiervoor schreef de ChristenUnie een motie om het beleid aan te scherpen en te verbeteren. Deze motie roept op tot een inclusieve visie op de energietransitie, verduurzaming van de woningen met inwoners, Verenigingen van Eigenaren, en woningcorporaties, en voor het financiële draagvlak een sociaal fonds te maken. Daarnaast ondertekenen we ook een belangrijke motie om circulair bouwen de standaard te maken.

Helaas heeft enkel de motie Circulair Bouwen de Norm in Delft het gehaald. Dit is een goede beslissing, maar het verwerpen van de concrete idealen en het fonds voor draagkracht is een tegenslag. Hierdoor blijven we bij oud beleid en wordt het moeilijk ambitie waar te maken en te controleren. Met deze kleine overwinning op zak blijft de ChristenUnie erop letten dat Delft en de gemeenteraad samen groener worden, waarbij iedereen mee kan komen.

Reacties op 'Delft moet duurzaamheid socialer maken'

Archief > 2019