Schone straten

delft1maandag 23 december 2019 19:42

De straten, pleinen, dreven, grachten, de openbare ruimte is van ons allemaal. In de raadsvergadering van 19 december jl. heeft de raad de Beheervisie Openbare Ruimte Delft vastgesteld. De ChristenUnie stemde tegen. Het college stelde dat de beheerniveaus zoals vastgesteld in de Visie Openbare Ruimte Delft worden losgelaten. Dat is echter al sinds 2010 het geval toen de gemeente het financieel gezien erg benauwd kreeg. Wat we nu zien is dat het college die losgelaten beheerniveaus tot beleid verheft. Een aantal zaken benoemd in de Beheervisie Openbare Ruimte Delft kan wat de ChristenUnie betreft in beheerplannen worden omgezet. Dat betreft zaken als klimaatadaptatie en -mitigatie, energietransitie, circulaire economie. Ook omgevingsgericht werken en diversificatie (geen eenheidsworst en wat willen bewoners) zijn zaken die in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie zijn terug te vinden.`

In een visie verwacht de ChristenUnie ambitie, en dat mag ambitie zijn die moeilijk haalbaar is. Daarom heeft de ChristenUnie samen met SP en CDA een motie ingediend, waarin gevraagd wordt de beheerniveaus weer omhoog te brengen. Niet ineens, wel geleidelijk.

Begin bij de vernieuwde en nieuwe openbare ruimte zoals Martinus Nijhofflaan, Papsouwselaan, Irene Boulevard, Nieuwe Gracht, Westvest e.d. Iets nieuws goed onderhouden al dan niet omgevingsgericht, is qua inspanning en geld wat anders dan een bestaande of oude situatie een niveau omhoog brengen. Daarom vragen wij met deze motie aan het college te onderzoeken wat de financiële consequenties zijn voor de geleidelijke verhoging van één beheerniveau voor de begroting en de bijdragen van de inwoners van Delft. De uitkomst hiervan kunnen we dan weer bespreken als de beheerplannen zelf in de raad aan de orde komen.

De Beheervisie Openbare Ruimte heeft in haar ondertitel staan “schoon, heel en veilig; de basis op orde”, precies de B van Basis op orde. Dat behoort dan ook volgens de eigen inleiding in de Beheervisie van de wethouder zo te zijn, beheerniveau B heet ook in CROW-termen BASIS. Het CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer.

Het college heeft haar vertrekpunt genomen in beheerniveau C, dat is gewoonweg een matig beheerniveau. Het hoort thuis bij buitengebieden, gebieden met een natuurlijk of landschappelijk karakter. Ondergrens is veiligheid, er ligt veel zwerfafval, veel onkruid op de verharding, meubilair is beschadigd of staat scheef, onbruikbaarheid troef dus. Onze motie werd niet aangenomen en gezien de omschrijving van het CROW van beheerniveau C heeft de ChristenUnie tegen deze Beheervisie openbare ruimte gestemd. De beheerplannen komen in 2020 naar de raad, ook dan zullen we zeer kritisch zijn op de kwaliteit van de openbare ruimte. Ons verkiezingsprogramma zei, dat openbare ruimten toegankelijk en veilig moeten zijn en uitnodigen tot ontmoeten en activiteiten. Mensen met een beperking moeten zich er zo veel mogelijk zelfstandig kunnen redden. Het moet er groener en leefbaarder. We willen heldere afwegingen waar het moet worden verbeterd. En we vragen verantwoordelijkheid van bewoners in het onderhoud. Dat blijft onze insteek.

Bert van der Woerd

Reacties op 'Schone straten'