Stikstof tot nadenken (column)
Minder veehouderij en minder hard rijden. Dat is kortgezegd het langverwachte advies van de commissie-Remkes over de kwestie die inmiddels bekend staat als #stikstofcrisis. Nu is er weinig veehouderij in de omgeving van Delft en erg hard rijden is er op onze volle wegen in het westen toch maar zelden bij. Geen vuiltje aan de lucht voor Delft dan? Toch niet. In onze moderne samenleving waarin alles met elkaar verbonden is, heeft ook alles invloed op elkaar. Ons voedsel komt van over de hele wereld, en Nederland exporteert veel landbouwproducten de hele wereld over. Ook Delft draagt (direct of indirect) bij aan de stikstofproblematiek, en behoort dus ook te delen in de kosten ervan.
Het is namelijk wel érg gemakkelijk om voornamelijk boeren de schuld te geven, terwijl ze een cruciale rol spelen in de mondiale voedselvoorziening en vaak door onze eigen regels en consumentisme worden gedwongen om grotere en grotere bedrijven te runnen. Hard ingrijpen door de veestapel drastisch te verkleinen lost lokaal mogelijk het acute stikstofprobleem op, maar treft boeren onevenredig hard en heeft bovendien ook een ander nadeel. Zolang de wereldwijde vraag naar (met name) vleesproducten niet afneemt, betekent dit dat de productie ervan zich dus alleen maar zal verplaatsen. En wie denkt dat men over de grens schoner en efficiënter vee zal houden dan onze boeren nu doen, is gewoon naïef. Behalve tegengestelde belangen op de korte termijn binnen Nederland, moeten ook de langetermijnbelangen wereldwijd meegewogen worden.
Natuurlijk maakt dit het vraagstuk nog complexer, maar voor een duurzame en rechtvaardige oplossing is het wel noodzakelijk om alle belangen mee nemen. We lopen immers als samenleving tegen de grenzen aan van onze leefomgeving en de planeet. We kunnen wel alles tegelijk hier en nu willen, maar dat is niet houdbaar. Niemand zit te wachten op het inleveren van zijn of haar welvaart en comfort, maar uiteindelijk is de enige echte oplossing minder te consumeren en te gebruiken dan de aarde duurzaam kan leveren. Uiteindelijk ligt er daarom ook een deel van de verantwoordelijkheid en van de oplossing bij u en mij: al is het maar een klein beetje, alle beetjes helpen. Dus de volgende keer dat u dicht langs een natuurgebied in Nederland rijdt: doe rustig aan. Dan heeft u meteen meer tijd om van het uitzicht en de schone lucht (80% stikstof) te genieten.
Roeland Trommel
Archief > 2019
december
november
- 30-11-2019 30-11-2019 16:08 - Toekomst scholen Tanthof
- 13-11-2019 13-11-2019 12:28 - Terugblik Begrotingsbehandeling
oktober
september
- 26-09-2019 26-09-2019 16:06 - Stikstof tot nadenken (column)
- 12-09-2019 12-09-2019 17:19 - CU wil snel duidelijkheid over Delftse daklozen
- 11-09-2019 11-09-2019 11:14 - Eenzaamheid oplossen met tablets?
juli
- 10-07-2019 10-07-2019 22:00 - Luchtkwaliteit een stap verder?
- 10-07-2019 10-07-2019 15:20 - Nieuwe dienstregeling busvervoer - vervolg
- 04-07-2019 04-07-2019 10:07 - Kaderbrief vastgesteld
juni
- 20-06-2019 20-06-2019 21:54 - Algemene beschouwingen bij Kaderbrief
- 07-06-2019 07-06-2019 14:24 - Gele Scheikunde?
mei
- 16-05-2019 16-05-2019 12:40 - Boos over Belbus in plaats van Buslijn
- 06-05-2019 06-05-2019 20:05 - Verdienen zij die het het hardst nodig hebben ook de meeste aandacht?
april
maart
- 18-03-2019 18-03-2019 19:48 - “God bestaat waarschijnlijk niet, durf zelf te denken en geniet van het leven!”
- 16-03-2019 16-03-2019 16:45 - Delft aardgasvrij , kan dat wel?
- 04-03-2019 04-03-2019 09:56 - College Tour met Beatrice de Graaf en Mirjam Bikker
februari
- 06-02-2019 06-02-2019 22:20 - Concreet werk maken van aanpak eenzaamheid
- 01-02-2019 01-02-2019 13:41 - Delft moet duurzaamheid socialer maken
Reacties op 'Stikstof tot nadenken (column)'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.