Overlast en integriteit

zaterdag 08 december 2012 13:21

Afgelopen donderdag zat ik weer op mijn plek in de raadszaal. Het voelde vertrouwd. De avond was een goede afspiegeling van waar je in de raad zoal druk mee kunt zijn. We bespraken de nota milieuzonering – voorbeeld van een relatief technische beleidsdiscussie waar de stad nu niet veel van merkt. Vervolgens kwam de motie van stadsbelangen over touringcars op de Nieuwe Langedijk aan de orde; iets dat in dat deel van de stad zeker leeft. Tenslotte kwam het rapport van Berenschot over de integriteit van de burgemeester aan de orde, een voortvloeisel uit de gondelaffaire waar de raad al jaren mee worstelt en door wordt verdeeld.

TOURINGCARS
In de commissievergadering was uitgebreid gediscussieerd over de touringcars die via de koepoortbrug over de Nieuwe Langedijk richting het blauwe hart rijden. Deze bussen veroorzaken geluids- en stankoverlast, maar ook verkeershinder, o.a. door de poller. Stadsbelangen wilde per 1 januari 2013 een verbod voor touringcars om de Nieuwe Langedijk op te rijden. Net als veel partijen erkennen we de problemen die stadsbelangen had geformuleerd. En ook de urgentie om daar wat aan te gaan doen. Het college had in een reactie gewezen op de nadelige economische effecten als een verbod van kracht zou worden. Touringcarbedrijven zullen Delft waarschijnlijk gaan mijden. En dat is onwenselijk. Een lastige belangenafweging. De motie zoals Stadsbelangen deze had opgesteld en gehandhaafd, deed daar geen recht aan. We waren blij dat de VVD een motie formuleerde voor een plan van aanpak voor de problemen aan de Nieuwe Langedijk. Deze hebben we daarom mee ondertekend en ingediend. De motie is unaniem aangenomen. Over een half jaar moet er meer duidelijk zijn.

INTEGRITEIT
Daarna spraken we over het rapport van Berenschot over de rol van de burgemeester in de gondelaffaire. De burgemeester had gevraagd om een onderzoek, omdat in de media werd gesuggereerd dat hij niet integer zou hebben gehandeld. De CU vond een dergelijk onderzoek niet nodig. Het rapport van Berenschot is wel heel verhelderend. Het sluit aan bij de conclusies die door de raad al wel eerder zijn getrokken. Uit het onderzoek blijkt dat niet is gebleken dat de burgemeester niet integer heeft gehandeld rondom zijn benoemingsprocedure of rondom de zogenaamde Zegwaardlokatie. Wel stelt het rapport dat hij zorgvuldiger had kunnen opereren in de gondelaffaire door het belang van raadslid Stoelinga beter te wegen. De burgemeester heeft tijdens de vergadering excuses aangeboden aan Martin Stoelinga, die hier het meeste last van heeft gehad. De gondelaffaire is nu politiek wel afdoende besproken, maar dat laat onverlet dat de gedupeerden er nog niet klaar mee zijn. Afgesproken is dat de gesprekken daarover buiten de raadszaal zullen worden vervolgd. Verder heeft de burgemeester aangekondigd werk te willen maken van de sfeer in de raad. Gesprekken met alle fractievoorzitters staan daartoe op het programma. We hopen dat dit leidt tot verbeteringen in de onderlinge verhoudingen. We zijn er immers met de hele raad voor verantwoordelijk dat de stad dienstbaar wordt bestuurd. Onderling gesteggel draagt daar allerminst aan bij. De sfeer bij dit agendapunt was in elk geval stukken beter dan in andere vergaderingen in de afgelopen jaren waarin de gondelaffaire ter sprake kwam. We hopen op een keer ten goede.

« Terug

Reacties op 'Overlast en integriteit'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.