Positieve reactie college op vragen over gevaarlijke fietspaaltjes

woensdag 21 maart 2012 19:58

Met schriftelijke vragen hadden wij aan het college onze zorgen geuit over het feit dat fietspaaltjes de oorzaak zijn van veel eenzijdige ongevallen. Naar aanleiding van onze vragen heeft het college toegezegd dat bij het plaatsen van paaltjes op fietspaden goed zal worden gekeken naar het risico op fietsongevallen. Ook gaat de gemeente onderzoeken of er nu paaltjes staan die verwijderd moeten worden. Het college van burgemeester en wethouders blijkt onze bezorgdheid over het gevaar van fietspaaltjes te delen.

In antwoorden op vragen van de ChristenUnie antwoordt het college dat er zal worden geïnventariseerd welke paaltjes niet of nauwelijks functioneel zijn. Deze paaltjes zullen worden verwijderd. Daarnaast zal onderzocht worden hoe paaltjes die niet verwijderd kunnen worden, meer kunnen opvallen. De gemeente start een pilot met een paaltje dat wordt voorzien van rode LED-verlichting. Nieuwe paaltjes zullen alleen geplaatst worden wanneer dat echt nodig is. Er zal daarbij worden meegewogen of dit een gevaar oplevert bij fietsers.

Hoeveel Delftenaren gewond zijn geraakt door ongevallen met fietspaaltjes is niet bekend. De gemeente laat weten dat burgers wel meldingen hebben gedaan over slecht zichtbare paaltjes.

Download hier de antwoorden van het college.

Reacties op 'Positieve reactie college op vragen over gevaarlijke fietspaaltjes'