26 april 2012: verantwoordelijke politici

zaterdag 28 april 2012 14:20

Op een avond dat meer dan een miljoen mensen keken naar het kamerdebat over een uniek crisisakkoord, vergaderde ook de Delftse gemeenteraad. En zowaar was de Delftse tribune bij aanvang vol. Dat had echter weinig te maken met de bespreekagenda, maar veeleer met het vertrek van drie raadsleden, en de installatie van hun opvolgers.

Stephan Bandligt (GL) zullen we binnenkort waarschijnlijk weer verwelkomen in de raadszaal, maar dan als wethouder. Ik heb er, gelet op zijn optreden als raadslid, alle vertrouwen in dat hij die positie met kennis en kunde zal vervullen. Jon van Pagee (SP) verlaat helaas de politiek; aan zijn hart voor de stad zal het niet liggen. Ik heb veel waardering voor zijn inzet voor de stad en zijn optreden in de raad, en vind het erg jammer dat hij stopt. We hebben regelmatig samen opgetrokken, bijvoorbeeld rondom de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. En ook Jeroen van Oort stopt plotseling met de lokale politiek. Hij wil zijn handen vrij hebben voor landelijke activiteiten voor het CDA, nu er nieuwe verkiezingen worden voorbereid. Ik heb hem leren kennen als een hardwerkende christendemocraat, die staat voor zijn principes en daar ook naar handelt. Ik ben benieuwd of we hem elders in de politiek nog eens terugzien.

We verwelkomen drie nieuwe raadsleden: Sinan Özkaya volgt Stephan Brandligt op, Wim Hamelink volgt Jon van Pagee op en David van Dis vevult de vierde CDA zetel. Het zijn geen onbekenden: ze waren al commissielid.

Tijdens het vervolg van de raad is de Horeca Exploitatie Vergunning afgeschaft. Deze is door andere regelgeving overbodig geworden. Een deel van de regulering van de horeca zal zijn plek moeten krijgen in het nieuw vast te stellen bestemmingsplan voor de Binnenstad. Er wordt flink meegedacht in de stad, dus dat belooft (nog voor de zomer) een interessant debat te worden. Ook bespraken we de verkeersveiligheid in de stad: op initiatief van de SP fractie zijn veel verkeerssituaties in de stad benoemd die om uiteenlopende redenen verbeterd kunnen / moeten worden. Hoewel er consensus bestaat in de raad over de noodzaak van maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, was er veel discussie over een ingediende motie van VVD, SB en SP. De motie beoogde te bereiken dat de wethouder (eindelijk) tot actie overging. Daar is niets mis mee. De motie was echter te breed opgesteld en ging over zoveel situaties dat het daarmee wat mij betreft een ‘niet op te volgen motie’ werd. De motie heeft het niet gehaald. Desondanks voelt ook de wethouder zich verantwoordelijk om de verkeersveiligheid daadwerkelijk te verbeteren. Een motie om de bewegwijzering naar het centrum, en specifiek de Koepoortgarage, te verbeteren is wel aangenomen, maar niet door CDA en CU ondersteund. Hoewel ik het van harte eens ben met de gesignaleerde problemen van de bewegwijzering, heb ik tegen de motie gestemd omdat de wethouder aangaf ambitieuzer te zijn dan de motie, en een andere oplossing te zien voor de bewegwijzering naar de Koepoortgarage. We zijn blij dat de bewegwijzering wordt aangepakt en wachten het actieplan van de wethouder daarover af.

Na thuiskomst werd ik bijgepraat over het debat in Den Haag. Wat een week. Heel bijzonder dat een aantal partijen zo constructief in staat is om tot een akkoord te komen. Natuurlijk buitengewoon trots op onze beoogde lijsttrekker: Arie Slob. Hij heeft er – met de fractie – keihard voor gewerkt. En neemt zijn verantwoordelijkheid. Bij deze partij, en onder zijn leiderschap, voel ik me meer dan thuis.

Joëlle Gooijer - Medema

Reacties op '26 april 2012: verantwoordelijke politici'