Tegen

vrijdag 06 april 2012 14:54

Dat komt zelden voor: dat de ChristenUnie op alle bespreekpunten tegen stemt. Afgelopen raadsvergadering was dit wel het geval.

Allereerst spraken we over het voorstel om betaald parkeren in te voeren in een deel van de Voorhof, met name rondom de winkels. We hebben tegen gestemd omdat we de timing niet goed vonden, en twijfelden over het draagvlak onder bewoners. Er was veel onduidelijkheid over het draagvlak: volgens het college was er voldoende draagvlak bij ondernemers en bewoners, maar een eenvoudig buurtinterview van Jeroen van Oort gaf hele andere signalen. In deze belangenafweging was voor ons doorslaggevend dat de maatregel vooruitloopt op de herijking van het parkeerbeleid, die dit najaar zal plaatsvinden. De maatregel komt dus te vroeg (of de herijking te laat…). Veel partijen hebben in de aanloop naar de herijking geklaagd over de veelheid van parkeerproducten en ‘schillen’. Dat moet eenvoudiger. Het parkeerbeleid in Delft kenmerkt zich tot nu toe als een steen in de vijver: het dijdt steeds verder uit. Ook nu in Voorhof. Hoe belangrijk een goede parkeeroplossing voor de wijk, voor bewoners, voor winkeliers ook is, de timing is wat ons betreft dus niet goed. We verwachten bovendien dat hiermee de speelruimte om een goede herijking van het parkeerbeleid te maken erg beperkt zal worden. En wellicht neem je voor deze wijk hele andere maatregelen als het parkeren in Delft in samenhang wordt bezien.

Samen met Leefbaar Delft en Jeroen van Oort stemden we tegen het voorstel om een starterslening in te voeren voor de Harnaschpolder. Weliswaar een sympatiek voorstel waarmee je starters kunt helpen, en de woningverkoop in de Harnaschpolder kan proberen te stimuleren. Deze leningen vormen echter een meerjarig (minimaal 30 jaar) risico voor de gemeente, en worden gefinancierd uit een potje waaruit ook andere maatregelen om de woningmarkt te stimuleren kunnen worden genomen. In tijden van bezuinigen moet je goed nadenken over de kerntaken van de gemeente. En dat is niet het verstrekken van leningen. Het woningmarkt probleem is bovendien een landelijk probleem, waarvoor het Kabinet nu eindelijk eens maatregelen moet gaan nemen. Het onvermogen van Den Haag om de woningmarkt te hervormen, moet je niet met gemeentelijke lapmiddelen willen repareren. En dus stemden we tegen.

De effecten het betaald parkeren in de Voorhof en de startersleningen zullen over enige tijd geëvalueerd worden. We zijn benieuwd wat daar uit gaat komen en wie er gelijk gaat krijgen.

5 april 2012
Joëlle Gooijer - Medema