Opdrachten aan het college en aan het kabinet

vrijdag 02 maart 2012 21:53

De meeste raadsvergaderingen besluiten we over voorstellen van het college. De laatste raadsvergadering (van afgelopen 23 februari) daarentegen heeft de raad het college opdrachten meegegeven. Zeven moties stonden op de agenda. Waarvan er drie een opdracht aan het college bevatten om bij het kabinet te pleiten voor een bepaalde zaak.

Zo hadden we zelf een actuele motie die ingediend over de uitbreiding van statiegeld (zie vorige nieuwsbericht). De motie is met een grote meerderheid aangenomen, alleen VVD, Onafankelijk Delft en Leefbaar Delft stemden tegen. De VVD had besloten geen moties te steunen die eigenlijk over landelijk beleid gaan. Toch blijft het vreemd dat een partij die ‘schoon, heel en veilig’ als motto voert, deze concrete actie tegen zwefvuil niet steunt. Wel bleek dat de VVD gelijk had dat de kosten voor het verwijderen van zwerfvuil niet in de afvalstoffenheffing mogen worden verwerkt. Nadat deze zinnen uit de motie waren geschrapt, werd deze aangenomen. We hopen dat het effect heeft in het debat hierover tussen Tweede Kamer en staatssecretaris, 7 maart aanstaande. Intussen doe ik een dringende oproep aan de lezer van dit stukje om de Petitie ‘een echte held kiest statiegeld’ te ondertekenen op:  www.echteheld.nl

Met de volgende actuele motie werd het college gevraagd om een oproep aan het kabinet te doen om een oplossing te zoeken voor gewortelde asielzoekers. Deze motie verwijst expliciet naar de wortelingswet van ChristenUnie en PvdA, die afgelopen maandag aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. Ook op deze motie stond onze handtekening. Het is van groot belang dat er structurele oplossingen worden gevonden voor dergelijke kinderen. Ook deze motie werd met een ruime meerderheid aangenomen.

Tenslotte verzocht Jeroen van Oort de raad om zich via een motie uit te spreken tegen het meldpunt midden- en oosteuropeanen, omdat dit verwerpelijk, onnodig grievend en discriminerend is. Daarbij riep de motie op een brief aan de minister president te sturen om het Delfste standpunt over te brengen, en om hem te verzoeken publiekelijk en met kracht afstand te doen van dit meldpunt. Net als vrijwel alle partijen heb ik het meldpunt verwerpelijk genoemd, en me uitgesproken tegen discriminatie. Het ging me wat te ver dat de minister president opgeroepen moest worden om afstand te doen van deze website. Gelet op de discussie in de Tweede Kamer hierover en de stellingname van onze minister president tot dan toe, leek het mij niet zinvol deze oproep vanuit Delft te doen. Bovendien vind ik dat de Tweede Kamer, als hoogste orgaan in dit land, er zelf verantwoordelijk voor is om zich hierover uit te spreken. Dat is niet (alleen) aan de minister president. De Delftse motie onderstreept artikel 1 van de grondwet; dat zich uitspreekt voor gelijke behandeling en tegen discriminatie. Een onderstreping daarvan vanuit een Delftse gemeenteraad vond ik niet heel erg nodig. En dus heb ik de motie niet gesteund.

Ook het verzoek om een breed extern onderzoek naar de gondelaffaire heb ik niet gesteund. Aanleiding voor dit verzoek (van Stadsbelangen en van Onafhankelijk Delft) waren de uitzendingen van Brandpunt en van Kanniewaarzijn van de afgelopen maand. Op basis van de Brandpunt uizending heeft de burgemeester zijn ‘baas’, de commissaris van de Koningin, verzocht naar een onderzoek naar zijn integriteit. Een begrijpelijk verzoek, omdat het de burgemeester en de stad geen goed doet als daar op nationale televisie aan wordt getwijfeld. In dezelfde uitzending, en de uitzending van Kanniewaarzijn, wordt de suggestie gewekt dat er in de Delftse raad een doofpotcultuur heerst. Stadsbelangen wil deze suggestie wegnemen, en voor eens en voor altijd af van de gondelaffaire. Daarom stelden ze een breed onafhankelijk onderzoek voor naar de gondelaffaire en de rol van alle betrokkenen, en dus ook de raad. Een grote meerderheid van de raad is hier niet voor. Ook ik heb tegen gestemd. Een belangrijke reden daarvoor is dat we vorig jaar als raad heel zorgvuldig hebben overwogen of we het enquêteverzoek van dhr. Stoelinga moesten honoreren naar de gondelaffaire. Alles afwegend is toen raadsbreed besloten dat alle feiten bekend zijn, en dat het geen meerwaarde zou opleveren als mensen (onder ede) zouden kunnen worden gehoord. Als tv-programma’s, of een daarin geciteerde hoogleraar beweren dat er een doofpotcultuur heerst, hebben ze niet goed gekeken naar alle debatten die daar in Delft al over zijn gevoerd, en de lessen die getrokken zijn uit de fouten die gemaakt zijn. Ik heb geen zin om slaafs achter de media aan te lopen als daar ongefundeerd dingen worden beweerd.

Ik denk dat er geen onderzoek te bedenken is dat alle partijen in de raad tevreden stelt. Partijen die zich niet gehoord voelen, zullen zich blijven roeren. En intussen zijn we als raad gelukkig ook met recente zaken bezig. Onderwerpen met weinig nieuwswaarde, maar met veel impact voor de stad.

Joëlle Gooijer – Medema
1 maart 2012

Reacties op 'Opdrachten aan het college en aan het kabinet'