Van overheid naar samenleving - het belang van subsidies

begroting2donderdag 19 februari 2015 21:22

We horen het steeds vaker: “De overheid moet bezuinigen. Daarom is het nodig dat de samenleving meer taken op zich neemt. We moeten toe naar een ‘participatiesamenleving’ omdat de ‘verzorgingsstaat’ is niet langer betaalbaar is.” De ChristenUnie is echter van mening dat de samenleving al heel veel doet. Het is de taak van de overheid om daar ruimte aan te geven. Om de samenleving te dienen.

Eén manier om de samenleving te dienen als overheid, is door het uitdelen van subsidies. Daarom hebben we in de gemeenteraad lang aangedrongen op een nieuw subsidiekader waarin recht gedaan wordt aan die nieuwe verhoudingen tussen overheid en samenleving. Dat betekent ook dat kritisch gekeken wordt naar bestaande subsidies. Deze moeten heroverwogen kunnen worden. Er moet ook ruimte komen voor nieuwe initiatieven. Maar nu er fors bezuinigd wordt, lijkt er geen enkele financiële ruimte meer te zijn om nieuwe initiatieven structureel te ondersteunen. Het college kiest er daarentegen voor om vrijwilligers initiatieven te laten ondersteunen door de samenwerkingsorganisatie “Delft voor Elkaar”. Niet door financiële ondersteuning, maar in de vorm van samenwerking, cursussen over fondsenwerving en informatievoorziening rondom verzekeringen, etc. Wat de ChristenUnie betreft is dat te mager.

We hebben als Raad, in november 2014 een nieuw subsidiekader vastgesteld voor 2015 en verder. Binnen dat nieuwe kader is het de bevoegdheid van het college om subsidieaanvragen te beoordelen.

In het verleden werd er onderscheid temaakt tussen prestatiesubsidies, waarderingssubsidies en incidentele subsidies. Prestatiesubsdies worden gegeven aan organisaties die voor de gemeente taken uitvoeren (zoals bijvroobeeld Participe (welzijnswerk), Brijder (verslavingszorg), het theater en de bibiliotheek. Waarderingsubsidies werden (vaak al heel lang) gegeven aan verenigingen in de stad, zoals muziek en sportverenigingen. Incidentele subsidies konden daarnaast worden aangevraagd voor incidentele activiteiten. Op voorstel van het college is er in het nieuwe subsidiekader nog sprake van twee soorten subsidies: prestatie- en stimuleringssubsidies. Een aantal waarderingssubsidies wordt omgevormd tot prestatiesubsdies. De rest verdwijnt – o.a. sport- en muziekverenigingen moeten het sinds 2014 zonder subsidie doen.

De Stimuleringssubsidies uit het nieuwe Subsidiekader kunnen aangevraagd worden voor initiatieven die bijdragen aan de doelstelling ‘participatie’ of aan de doelstelling ‘innovatie’. In principe wordt subsidie slechts eenmalig verstrekt.

De ChristenUnie vraagt zich af of dit nieuwe subsidiekader genoeg mogelijkheden schept voor het tot stand brengen en in stand houden van goede, nieuwe, initiatieven in de stad. Want we zien dat de samenleving veel taken oppakt: (groepen) burgers nemen verantwoordelijkheid voor taken die tot nu toe veelal door de overheid (of een grote – door de overheid gesubsidieerde organisatie) werden uitgevoerd. Zo zien we dat een tweetal buurthuizen in Delft door vrijwilligers is overgenomen. Er ontstaan nieuwe vrijwilligersorganisaties op het gebied van zorg en ondersteuning van ouderen. En er zijn burgers die bij willen dragen aan het (groen)onderhoud van hun omgeving. En er zijn groepen vrijwilligers die bereid blijken te zijn de kinderboerderijen en waterspeeltuinen over te nemen. Dat moeten we koesteren en stimuleren.

De gemeente geeft jaarlijks veel geld uit aan prestatiesubsidies: aan organisaties die werken ten behoeve van gemeentelijke doelstellingen. Nu we steeds vaker zien dat vrijwilligersorganisaties opereren op terreinen waar ook grote professionele organisaties actief zijn, moeten we een subsidiekader en een begroting hebben die daar ruimte aan bieden.Dat zou, wat de ChristenUnie betreft, kunnen door een percentage van de prestatiesubsidie die aan grote aanbieders wordt uitgedeeld, te reserveren voor initiatieven uit de samenleving, die op dezelfde beleidsdoelstellingen actief zijn. Daarmee kunnen we faciliteren dat er langzamerhand een verschuiving plaats gaat vinden van taken – van de overheid naar de samenleving. Dan is de samenleving aan zet, en de overheid dienstbaar. Bij de raadsvergadering van 19 februari aanstaande is een motie aangenomen die vraaght het college dit verder uit te werken.

De ChristenUnie staat achter het principe dat organisaties niet tot in lengte van dagen subsidie afhankelijk zouden moeten zijn. Ook vinden we het van groot belang dat organisaties zoeken naar cofinanciering, zodat ze niet alleen drijven op de subsidie van de gemeente. Tegelijkertijd zien we ook dat vrijwilligersorganisaties niet louter op eigen kracht kunnen bestaan. Voor inzet van vrijwilligers is vaak coördinatie nodig – door een vaste (betaalde) kracht. We vinden dat de overheid een rol heeft om goede vrijwilligersinitiatieven in de stad te ondersteunen.  Dat kan door financiën ter beschikking te stellen om die coördinatie mogelijk te maken. Via subsidies dus.

Motie Faciliteer de Participatiesamenleving1,0 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Van overheid naar samenleving - het belang van subsidies'