Het nieuwe - kleinere - stadskantoor

maandag 19 december 2011 15:29

Tijdens de raadsvergadering van 15 december spraken we ook over het Nieuwe Kantoor (HNK). Debatten hierover hebben de afgelopen tijd veel stof doen opwaaien. De wethouder had, met instemming van de raad, twee opties laten onderzoeken om te bezuinigen op het stadskantoor: optie 2= een deel van het gebouw verhuren;  optie 3 = een verdieping minder. (optie 1 was: gewoon bouwen, en optie 4 was: niet bouwen ). Het college koos voor optie 3: een verdieping eruit,  en de raad mocht zich 15 maart over haar voorkeur uitspreken. Een kleiner stadskantoor leidt tot een goedkopere bouwsom, minder risico (op leegstand, en dus op tegenvallende inkomsten als  verhuur niet lukt), en een gebouw dat beter in de omgeving past. En ook wij kozen voor deze optie. Alleen de VVD was voorstander van de verhuuroptie. Na alle forse debatten die we tot nu toe over het stadskantoor hebben gevoerd, bleek nu de acceptatie van het collegevoorstel groot. Mijns inziens is dat de winst van het debat. Verschillende oppositiepartijen, waaronder SP, VVD en CU zijn heel kritisch op de kosten van het stadskantoor. Deze partijen geven de wethouder nu wel de steun om door te gaan met het bouwen van het kleinere stadskantoor.

In de commissie en de raad hebben we de fractie Stadsbelangen gecomplimenteerd: als eerste suggereerde Stadsbelangen in het najaar van 2010 om een kleiner stadskantoor te bouwen. Toen wilde de wethouder (en de rest van de raad) daar nog niets van weten. Nu vindt een grote meerderheid dit een goed idee. Goed gezien van Stadsbelangen!

Het kleinere stadskantoor dat gebouwd gaat worden blijkt alsnog 33 euro per m2 duurder te zijn dan marktconform (€183,- versus €150,- per m2). Dat is niet makkelijk te verkopen aan de stad: dat je ambtenaren op de duurste kantoorlokatie van de stad gehuisvest zullen worden. We moeten constateren dat dit niet anders kan. Dat is de prijs die we betalen voor de realisatie van de spoortunnel en het gebied eromheen. Daarom heb ik de wethouder gevraagd om meer dan tot nu toe de stad in te gaan om dit eerlijk en transparant uit te leggen. Zij beaamde dat dit nodig was en heeft gezegd zich hiervoor te gaan inspannen.

Als Raad hebben we de wethouder een nieuw plafond meegegeven voor de huisvestingslasten van de gemeente: met het huidige, kleinere, ontwerp worden deze geschat op 6,6 miljoen euro per jaar. Dat is fors meer dan destijds beoogd was. We hebben daar het afgelopen half jaar menigmaal flink over gedebatteerd. Dit bedrag moet het dan ook blijven en daarom hebben we deze motie van de VVD samen met Stadsbelangen mee ingediend. De motie werd door alle partijen gesteund, behalve door Onafhankelijk Delft, Leefbaar Delft en de fractie van Oort. Deze fracties blijven tegen de bouw. Ook als het de politieke werkelijkheid is dat het stadskantoor er komt, ze blijven volharden, en vinden het dus ook niet nodig om een plafond mee te geven.

Aan het eind van de raadsvergadering konden we constateren dat forse debatten lonen en uiteindelijk leiden tot breed gedragen voorstellen en besluiten. Zo kan het dus ook!

16 december 2011
Joëlle Gooijer – Medema

Ps: Goede feestdagen en een gezegend 2012!

Reacties op 'Het nieuwe - kleinere - stadskantoor'