Cultuurvisie

maandag 17 september 2007 23:12

Het concept van de cultuurvisie is op 12 september besproken in de commissie Economie, Milieu, Cultuur en Recreatie. Onze fractie heeft haar tevredenheid uitgesproken over het feit dat de visie in goed overleg met de stad tot stand is gekomen. Wij zijn kritisch over het hoge abstratieniveau. Het zal nog hele kluif zijn om hier handen en voeten aan te geven.

Verder heeft onze fractie meer aandacht gevraagd voor podiumkunst. In de visie wordt terecht genoemd dat de podiumkunsten belangrijk zijn voor een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Verder lezen wij hier echter weinig over terwijl nota bene in het coalitie accoord het volgende staat over podiumkunst: Er komt een onderzoek naar de behoefte aan podia en zalen. Hierbij betrekt de gemeente het gehele beschikbare aanbod in de stad en de behoeftes van groepen die minder dan gemiddeld deelnemen aan culturele activiteiten. Op basis van dit onderzoek stelt het college duidelijke vervolgstappen voor.
Het coalitie accoord is niet het onze maar vinden dit een goed punt. Wat ons betreft komt dit onderzoek er.

Tenslotte wordt er in de visie zeer veel gesproken over kenniseconomie en creatieve industrie. Wij hebben gepleit voor een helder onderscheid tussen de rol van de sector Economie en de sector Cultuur van de gemeente. Cultuur is verantwoordelijk voor een goede culturele infrastructuur zodat Delft een aantrekkelijke stad is voor bewoners en bedrijven. Economie is verantwoordelijk voor de promotie van de stad en de acquistie van ondernemeningen.

Wordt vervolgd in de commissie vergadering van oktober.

Reacties op 'Cultuurvisie'