Commissies en Raad in december

vrijdag 05 januari 2007 17:17

In december 2006 stond weer een aantal leuke onderwerpen op de agenda van commissies en raad. Ook minder leuke trouwens...

Om met de laatste te beginnen, de fractie van ChristenUnie-SGP maakt zich sinds de start van de nieuwe raadsperiode zorgen over het aantal grote financiële tegenvallers waarmee Delft zich geconfronteerd ziet. Voor een belangrijk deel zijn dat overigens zaken uit een vorige raadsperiode. Juist dat maakt het zuur. Bij de begrotingsbehandeling heeft Harold van Til dan ook nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de financiële positie van de gemeente.

Deze maand passeerden opnieuw enkele ‘hoofdpijndossiers’ de revue. Zo kreeg de commissie Bestuur en Werk de 2e Beheersrapportage 2006 ter bespreking voorgelegd. Prima trouwens, dat het college op deze manier tussentijds rapporteert wat de financiële stand van zaken is. Jammer alleen dat in de rapportage staat dat de werkgelegenheid in Delft, ondanks een stijgende conjunctuur, daalde in plaats van steeg.

De leden van de commissie Wijk, Verkeer en Beheer kregen een koude douche over zich heen waar het de financiële ontvlechting van de Brandweer Delft naar de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijk betreft. Deze fusie vond feitelijk plaats in 2005, maar financieel-technisch kreeg dit proces nog een nasleep.

Het is overigens niet zo dat er sprake is van ‘weggegooid geld’. Integendeel, het geld dat ten laste van de begroting van de gemeente komt, wordt geïnvesteerd in de financiële positie van de Brandweer, nog steeds ‘onze’ Brandweer. De Brandweer waar alle partijen in de raad trots op zijn.
Het is vooral het gevoel dat in deze pijn doet...

De commissie Wijk, Verkeer en Beheer kreeg verder nog een tweetal leuke onderwerpen te bespreken. Allereerst de kwaliteitsimpuls die het college aan de Delftse Hout wil geven. Als gevolg van een verander(en)de recreatiebehoefte en een fors toegenomen potentieel aan bezoekers (met name a.g.v. de bouw van Ypenburg) is het nodig en wenselijk dat gekeken wordt hoe de Delftse Hout de komende jaren goed bruikbaar kan blijven. Heel nadrukkelijk werd vanuit commissie en college de oproep gedaan aan de huidige bezoekers èn niet-bezoekers om mee te praten over hoe de Delftse Hout het beste benut kan worden. Doet u ook mee!?

Ten slotte kreeg WVB te maken met het voorstel om het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte te sluiten. Met name in de vorige collegeperiode is geprobeerd hier een volwaardig meldpunt van te maken, met name ook door aanwezigheid van Politie. De Politie kon hier om capacitaire redenen echter geen medewerking aan verlenen. De commissie stemde daarom ‘node’ in met sluiting van het meldpunt.

Binnen de commissie Bestuur en Werk is in december verder nog gesproken over de Delftpas. Ook stond een verslagje geagendeerd van de deelnemers die vanuit de Delftse gemeenteraad zitting hebben in het bestuur van de regio Haaglanden. Nuttig voor alle raadsleden om voeling te houden met wat er in de regio gebeurt, te meer omdat de afstand tussen Delft en regiobestuur soms als te groot wordt ervaren (denk aan de perikelen rond de Regiotaxi).

De commissie Ruimtelijke Ordening kreeg als vanouds weer de nodige centimeters papier te verwerken, al viel het aantal centimeters deze maand mee. Dit geldt niet voor het aantal spraakmakende onderwerpen, want die mochten er zijn.

Allereerst was daar de herkansing rond het plan om een lege plek in de Tanthof-West (Abtswoude 42, naast de tennisbaan) te bebouwen. Verder waren een beeldkwaliteits- en ontwikkelingsplan Bomenwijk aan de orde, met daarbij de vraag of er een nieuwe woontoren binnen de gemeentegrenzen moet komen. Altijd weer een lastige afweging tussen het aanzien, het gezicht, van de gemeente en de mogelijkheden om kwalitatief goede huizen te bouwen...

De leden van de commissie WIJZO (Wonen, integratie, jeugd, zorg en onderwijs) kregen opnieuw te maken met de WMO, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die in 2007 in werking treedt. Dit keer ging het om een startnotitie voor de uitvoering in 2008 en verder. De gemeente heeft voor het jaar 2007 geprobeerd zo weinig mogelijk te veranderen ten opzichte van de situatie voor 2006. De wet biedt echter kansen voor de gemeente om de zorg op een betere manier te verdelen. De opstartnotitie "Van beleid, naar visie, naar WMO-beleid" moest hiertoe een aanzet geven.

Verder sprake de commissie over de nieuwe Wet Inburgering. De gemeente heeft hierin een belangrijke taak om de integratie in Nederland te bevorderen. Integratie blijft echter een zaak van ons allemaal!

Reacties op 'Commissies en Raad in december'