Op begraafplaats Iepenhof komt een crematorium.

vrijdag 16 maart 2007 15:32

Volgens de wet op de lijkbezorging ligt de bevoegdheid voor het afgeven van een vergunning voor een nieuw te bouwen crematorium bij het college van Burgemeester en Wethouders. Ondanks dat stelde het college de Delftse raadsfracties in de gelegenheid om advies te geven over de voortgangsrapportage "project nieuwbouw aula en crematorium". Dat kon in de commissie Wijk, Verkeer en Beheer op donderdag 15 maart. Onze fractie heeft als een van de weinige fracties vragen gesteld. De achterban van de ChristenUnie/SGP geeft doorgaans als het gaat om lijkbezorging op bijbelse gronden de voorkeur aan begraven. Onze fractie vindt het dan ook belangrijk dat het nieuwe crematorium niet de mogelijkheden voor begrafenissen op Iepenhof negatief beinvloedt. Daarom hebben we hierover enkele vragen gesteld. De wethouder heeft toegezegd dat deze vragen onderdeel uitmaken van de besprekingen met de toekomstige exploitant van het crematorium(DLE). Hieronder kunt u het nieuwsbericht van de gemeente Delft lezen over het onderwerp.

onderstaand nieuwsbericht afkomstig van delft.nl, klik hier: gemeenteraadsite.

Realisatie crematorium vordert gestaag

16 maart 2007 - De commissie Wijk, Verkeer en Beheer heeft 15 maart het voortgangsrapport over de realisatie van de bouw en exploitatie van een aula en crematorium op begraafplaats Iepenhof besproken.
De gemeente heeft hiervoor een stuk grond van 2500 vierkante meter beschikbaar gesteld. Uitvaartzorgvereniging De Laatste Eer neemt de nieuwbouw en exploitatie voor haar rekening.
Medio vorig jaar werd de intentieovereenkomst vastgelegd. Inmiddels is de uitwerkingsfase bereikt en kunnen de komende tijd overeenkomsten worden vastgelegd voor de erfpacht, de realisatie en de samenwerking.
De commissie is tevreden over de voortgang van het proces. De ChristenUnie/SGP had met name vragen over de noodzaak van een crematorium, het toezicht van de gemeente en vroeg het college van B en W tijdens de commissievergadering nadrukkelijk om zorgvuldigheidseisen jegens de gebruikers van de begraafplaats.
In de praktijk verandert er niet veel. De gemeente blijft de baas. De enige verandering is dat de gemeente de aula van de De Laatste Eer gaat huren en dat de uitvaartverzorgvereniging de planningsagenda voor de begrafenissen op Iepenhof gaat beheren.

Reacties op 'Op begraafplaats Iepenhof komt een crematorium.'