Het nieuwe stadskantoor

zaterdag 27 januari 2007 15:25

De selectieprocedure voor het nieuwe stadskantoor gaat niet zo voorspoedig als we allemaal wel zouden willen. Daniël Lobregt, die zich namens de Christenunie/SGP bezig houdt met de komst van het nieuwe stadskantoor geeft hier een korte samenvatting van de stand van zaken.

De selectie van ‘de architect’ voor het nieuwe stadkantoor/NS-station valt onder verantwoordelijkheid van het college van B&W. Deze heeft daartoe een selectiecommissie aangewezen, waar ondermeer de burgemeester en de betrokken wethouders inzitten. Naar aanleiding van de gevolgde selectieprocedure hebben drie van de vier gegadigde architectenbureaus een procedure aangespannen tegen de gemeente. De selectiecommissie (eigenlijk het college dus) gaat de selectieprocedure nu nogmaals overdoen, wat heeft geleid tot weer een procedure. Tenminste… dat is wat wij ervan begrijpen. De gemeenteraad wordt namelijk summier geïnformeerd en moet haar informatie voornamelijk uit de media halen. LeefbaarDelft en CDA vonden -op basis van de summiere informatie- dat de selectieprocedure zo desastreus verloopt, dat het college een pas op zijn plaats moet maken. De ChristenUnie/SGP deelt dit standpunt niet, simpelweg omdat de gemeenteraad te summier is geïnformeerd om hierover überhaupt een goed onderbouwd standpunt  in te kunnen nemen. Misschien is de strategie van het college wel heel verstandig? Dat kunnen wij momenteel, op basis van de summiere informatie, niet beoordelen. Het is trouwens ook wel begrijpelijk dat het college momenteel niet teveel naar buiten kan brengen om de procesbelangen van de gemeente niet te schaden. Dus vanwege ons gebrek aan informatie zullen we pas na afloop van de volledige selectieprocedure deze goed kunnen beoordelen.

Reacties op 'Het nieuwe stadskantoor'