ChristenUnie: oog voor de kwetsbaren

JGooijerDelftsePostwoensdag 12 maart 2014 22:46

(Artikel in de Delftse Post)
Constructief, betrouwbaar en de verbinding zoekend, zo schetst Joëlle Gooijer het profiel van de ChristenUnie Delft. De 37-jarige lijsttrekker wil zich met haar partij de komende raadsperiode sterk maken voor vrijwilligers, buurtvoorzieningen en een betere bereikbaarheid.

Vrijwilligers

Een speerpunt uit het partijprogramma van de ChristenUnie Delft zijn dus vrijwilligers. “Zij zijn veel waard, wordt vaak gezegd, en dat klopt ook. Maar als je meer vrijwilligers wil inschakelen, dan is het wel aan de gemeente om na te denken over de wijze waarop. Want vrijwilligerswerk is niet gratis. Het vraagt scholing, coördinatie. Anderzijds moet je mensen de ruimte bieden om vanuit een eigen motivatie invulling te geven aan hun vrijwilligerswerk.” Een ander speerpunt zijn de buurtvoorzieningen. “We vinden dat daar de laatste jaren te weinig focus op is geweest. Neem de sluiting van de bieb in Tanthof. Daar is een stukje kapitaal verdwenen. Waar wij nu op inzetten is vooral behoud. Van bijvoorbeeld de waterspeeltuin en kinderboerderij in de Delftse Hout, maar ook van de buurtwinkelcentra.”

Gooijer vindt dat de bereikbaarheid van deze centra beter kan. “In de wijken rond het centrum is het betaald parkeren vervroegd van 16.00 naar 12.00 uur. Wij zouden dat willen terugdraaien, voor winkeliers uiteraard, maar ook voor bewoners. Als je nu overdag (mantel)zorg krijgt, heb je meteen een bezoekerskaart nodig.” En over het openbaar vervoer: “Door bezuinigingen krijgt het forensen-OV voorrang en zijn minder drukke lijnen geschrapt. Wij zijn voor een basisnetwerk, zodat er ook een bus bij dat verzorgingstehuis blijft komen.” Hoe maakt de ChristenUnie Delft het verschil? “We zijn een partij met een heldere visie op de samenleving, vanuit het christelijk geloof. We hebben oog voor álle belangen, maar richten ons speciaal op die van de kwetsbaren. En we bakken geen zoete broodjes, zeker niet in bezuinigingstijd.”

Gooijer nam de stap om politiek actief te worden vanuit haar werk als ergotherapeut. “Ik kom veel bij oudere mensen thuis en verbaasde me er steeds meer over hoe we als maatschappij met hen omgaan.”

Dit artikel verscheen op 12 maart 2014 in de Delftse Post

Archief > 2014