Investeren in preventieve ondersteuning bij jeugd en gezinnen

Jongeren op straat.jpgzondag 19 december 2021 19:24

Donderdag 16 december nam de raad unaniem onze motie aan om meer te investeren in preventie van zwaardere jeugdzorg. De raad stelde die avond de Regiovisie jeugdhulp Haaglanden vast en het Beleidskader jeugdpreventie. Een visie en een beleidskader dat uitgaat van op tijd de juiste ondersteuning bieden zodat complexe en langdurige afhankelijkheid van zorg kan worden voorkomen. Als CU staan we hier van harte achter. We zien alleen in de begroting van de gemeente Delft dat de beschikbare middelen voor Jeugd bijna helemaal worden opgeslokt door de zwaardere vormen van Jeugdhulp. Daarom dienden we een motie in.

Via de motie is nu afgesproken dat, als er extra geld van het Rijk komt voor hulp aan jeugd (en hun ouders), er ook een deel in de jeugdpreventie wordt geïnvesteerd. In de commissie pleitten we voor een bepaald percentage. De wethouder vond dat lastig en arbitrair. Welk percentage is dan genoeg? De wethouder heeft op ons verzoek toegezegd dat we in ieder geval 2 keer per jaar in gesprek gaan over de jeugdzorg. Op die momenten wordt de raad geïnformeerd over de stand van de uitvoering van de regiovisie, de beschikbare middelen en het aantal jongeren/gezinnen in jeugdhulp. Dan kunnen we ook bijsturen en wensen kenbaar maken. Bijvoorbeeld om te investeren in betere voorlichting aan jongeren over middelen gebruik, of ondersteuning aan gezinnen met scheidingsproblematiek, of aan de mentale gezondheid van jongeren die door de coronacrisis onder druk staat.

We zijn blij met de opdracht die de raad unaniem heeft gegeven dat er meer geld moet naar de preventieve kant van jeugdhulp. Er ligt een mooi beleidskader jeugdpreventie en een heldere regiovisie jeugdzorg. Maar het zal aankomen op de uitvoering. We zullen dat kritisch blijven volgen.

Joëlle Gooijer

Raadslid ChristenUnie Delft

Reacties op 'Investeren in preventieve ondersteuning bij jeugd en gezinnen'