Geen dwangarbeid bij de productie van zonnepanelen

verduurzaming lokale belasting.jpgdonderdag 15 april 2021 16:19

Uit onderzoek van consultancybureau Horizon Advisory blijkt dat er bij de productie van zonnepanelen in China sprake is van dwangarbeid door Oeigoeren. Het Financieel Dagblad an 7 aprilbericht hierover. Dit is voor ChristenUnie Delft aanleiding hierover vragen aan het college te stellen. De gemeente heeft duurzaamheid hoog in haar vaandel staan en recent is de visie op circulaire economie door de raad aangenomen. Hierin wordt ook gesteld dat het niet bekend zijn met de herkomst van materialen en de productie in lagelonenlanden niet duurzaam genoemd kan worden.

Uit onderzoek blijkt dat veel grote Chinese fabrikanten van zonnepanelen contracten hebben met verdachte grondstoffenleveranciers. Een belangrijke grondstof voor zonnepanelen is polysilicium om zonlicht om te zetten in stroom. Deze stof wordt gewonnen in de westelijke Chinese regio Xinjiang. Hierbij blijkt sprake van grootschalige inzet van dwangarbeiders uit de Oeigoerse moslimminderheid. Daarmee faciliteren Nederlandse overheden indirect de erbarmelijke omstandigheden van deze minderheid in China.

De ChristenUnie vindt dat we in Delft niet weg mogen kijken van onderdrukking van en dwangarbeid door minderheden. We mogen niet accepteren dat ten behoeve van het bereiken van onze duurzaamheids- en energietranstiedoelstellen sprake is van misstanden als deze dwangarbeid.

Controle nodig

Bij de aanleg van zonneparken in Nederland wordt niet bijgehouden welk merk zonnepaneel wordt gebruikt, terwijl dit wel eenvoudig te achterhalen valt. Volgens het FD zijn er 'foute' zonnepanelen gebruikt bij gesubsidieerde projecten in onder meer Almelo, Oosterhout en Anna Paulowna. Omdat we vermoeden dat dit op meer plaatsen het geval is en we het belangrijk vinden dat alle toekomstige en geplande zonnepanelen ‘schoon’ zijn, heeft ChristenUnie Delft de volgende vragen aan het college gesteld:

1.    Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Ophef over gebruik ‘foute’ Chinese zonnepanelen’ uit het Financieel Dagblad (8-4-2021)?

2.    Bent u het met de ChristenUnie eens dat het absoluut onacceptabel is als de gemeente Delft (indirect) moderne slavernij faciliteert?

3.    Zijn er in de gemeente Delft zonneprojecten gerealiseerd waarbij de gebruikte zonnepanelen geproduceerd zijn door dwangarbeiders?

4.    Welke inspanningen heeft het college al geleverd om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen die gebruikt worden voor de gemeentelijke zonneprojecten van goede herkomst zijn?

5.    Kunt u uitsluiten dat bij toekomstige zonneprojecten in de gemeente Delft dit soort ‘foute’ zonnepanelen worden gebruikt? Zo niet, Bent u bereid om met medeoverheden en brancheorganisaties hier afspraken over te maken.

Reacties op 'Geen dwangarbeid bij de productie van zonnepanelen'