Benut de ruimte in de Participatiewet

Mensgerichte economie.jpgzaterdag 04 december 2021 10:54

Delft kan meer doen om de ruimte die de participatiewet biedt te benutten. Tijdens de raadsvergadering van 18 november dienden we daarom met D66 en andere partijen een motie in. Daarin roepen we het college op om een werkbonus of bijverdienpremie in te voeren voor mensen die in deeltijd gaan werken naast hun uitkering.

Andere gemeenten hebben met deze werkbonus of premie geëxperimenteerd. Deze premie wordt niet gezien als inkomen en heeft dus geen invloed op de toeslagen die mensen ontvangen. Wel biedt het een beloning voor de stappen die mensen zetten op hun weg om uit de uitkering te komen. En met succes; zie bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/2407106-amsterdam-gaat-langer-door-met-premie-voor-werkenden-in-de-bijstand.

De Participatiewet staat bol van regels en verplichtingen die de gemeente moet toepassen voor alle bijstandsgerechtigden. Lang niet altijd pakken deze regels en verplichtingen goed uit. Het zou goed zijn als de participatiewet (landelijk) wordt aangepast. Maar zolang dat niet het geval is, moeten gemeenten de ruimte die de wet biedt, wel beter benutten. Daarom dienden we deze motie in.

We zijn blij dat vrijwel alle fracties deze motie ondersteunden. En zien uit naar het voorstel van het college.

Joëlle Gooijer

Raadslid ChristenUnie Delft