Verduurzaming en lokale belastingen, de wortel en de stok

verduurzaming lokale belasting.jpgmaandag 18 januari 2021 19:30

Het verduurzamen van lokale belastingen heeft meer weg van een geven van een pluim, een cadeau-belasting, omdat verduurzaming de norm wordt en vaak al is. In het essay “Duurzaamheid en lokale belastingen” van Arjan Schep in de essaybundel “Verduurzaming, nu de kosten nog” staan in de “Overzichtstabel en conclusie inventarisatie” op pagina 92-94, bij bijna alle lokale belastingen in kolom “effect” vraagtekens. Er is geen beeld van het effect op de verduurzaming zelf, het verminderen van CO2 uitstoot bijvoorbeeld. Het financiële effect is klein of onbekend. Het beoogde verduurzamingseffect is laag. Van dergelijke maatregelen moeten we het niet hebben.

De voorstellen van het college nemen de huidige financiële belastingverhoudingen als uitgangspunt en niet de verduurzamingsopgaven we in Delft voor staan, zoals het tegen gaan van hittestress, verminderen van CO2 uitstoot en het realiseren van klimaatadaptieve maatregelen. Over vijf jaren komt de raad tot een vergelijkbare ontdekking als nu met de financiering van het sociale domein, dat het college, de raad en de gemeente zich verslikken in de financiën. Belastingveranderingen op Rijksoverheidsniveau, bijvoorbeeld financieringsarrangementen als de woningverduurzamingsbijdrage, zijn van belang en dat kunnen we op gemeentelijk niveau niet regelen.

ChristenUnie Delft daagt het college uit door te gaan met het uitwerken van de mogelijkheden op het gebied van Gemeentelijke Verduurzamingsregeling in samenhang met opties die VNG biedt. Vergeet gedoe met huidige lokale belastingen. Het voortrekken van rijders van elektrische auto’s met lagere parkeertarieven is niet iets waarmee mensen worden verleid een elektrische auto te gaan rijden. Ontdek een wortel om inwoners te verleiden eigen woningen te verduurzamen en vindt een  stok om diezelfde inwoners te leiden naar de verduurzamingsoplossingen van hun woningen. D.w.z. help eventuele hogere financiële lasten te dragen, leg voortdurend uit waarom we in Delft moeten verduurzamen, vertel de plannen en laat zien waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Kan het door bepaalde keuzes, goedkoper, sneller worden gerealiseerd? Hoe lang duren hinderlijke zaken als verbouwen en omleidingen? Inwoners, huurders en kopers, accepteren hooguit eenmaal per verhuizing een verbouwing van onder tot boven.

Bert van der Woerd

Fractievoorzitter ChristenUnie Delft

Reacties op 'Verduurzaming en lokale belastingen, de wortel en de stok'