Initiatiefvoorstel “Passende Woonvormen voor Ouderen” unaniem aangenomen!

WOW woningen.jpgdonderdag 01 oktober 2020 22:13

In de digitale gemeenteraadsvergadering van donderdag 1 oktober is het initiatiefvoorstel “Passende Woonvormen voor ouderen” unaniem aangenomen. We zijn trots op dit resultaat en erg blij met de samenwerking en vele complimenten die door andere fracties en het college gegeven zijn.

Er is in Delft dringend behoefte aan meer woonvormen voor ouderen. De laatste tien jaar is er voor deze doelgroep nauwelijks gebouwd in onze stad. Nieuw aanbod voor onze senioren betekent dat mensen in Delft Waardig Ouder kunnen worden. Er komt broodnodige doorstroming op gang, waardoor er ook meer kansen komen voor starters. Geclusterde woningen met ontmoetingsruimte kunnen voorkomen dat mensen vereenzamen.  Buren kunnen voor elkaar zorgen, waardoor de druk op professionele zorg kan verkleinen. Ook kunnen thuiszorgorganisaties veel efficiënter werken als zij in één complex kunnen werken in plaats van op afzonderlijke adressen in veelal onaangepaste woningen.

We willen voorkomen dat we blijven hangen in onderzoeken en mooie intenties. Er zal gebouwd moeten worden. Terwijl de ruimte in onze stad beperkt is. We realiseren ons dat we als gemeente niet zelf bouwen. We hebben corporaties en ontwikkelaars nodig. En ook al bouwen we als gemeente zelf geen woningen en is samenwerking nodig met corporaties, ontwikkelaars en zorgpartijen, het is van belang dat we er als gemeente alles aan doen om ervoor te zorgen dat er nieuwe woonvormen bijkomen.

In mei van dit jaar kondigden we aan dat we met een initiatiefvoorstel wilden komen. We nodigden andere partijen uit om mee te doen. Dit resulteerde in een initiatiefvoorstel met 17 besluitpunten, die namens zeven partijen zijn ingediend. Het CDA, de PvdA, GroenLinks, Stadsbelangen Delft, Groep Stoelinga en Onafhankelijk Delft dienden het voorstel mee in.

Na een mooie behandeling in de commissie hebben we als indieners zelf in de raadsvergadering een amendement ingediend om het voorstel aan te passen. En ook D66 heeft, samen met STIP, VVD en GL een amendement ingediend, dat een uitwerking en aanscherping is van het voorstel zoals het er lag. Beide amendementen zijn aangenomen.

Vervolgens kwam het initiatiefvoorstel in stemming en werd het unaniem aangenomen. Een mooi resultaat. Maar geen reden om achterover te gaan leunen. We gaan actief volgen hoe het college met de 17 besluiten aan de slag gaat. En hopen snel nieuwe bouwplannen in onze stad te zien verschijnen.

Joëlle Gooijer

Reacties op 'Initiatiefvoorstel “Passende Woonvormen voor Ouderen” unaniem aangenomen!'

Archief > 2020