Parkeertransitie zet verhouding coalitie en oppositie op scherp

Delft_-_Zuidpoort_Parkeergarage_-_panoramio.jpgmaandag 13 juli 2020 16:29

Het verschil tussen coalitie- en oppositiepartij was in deze raadsperiode nog nooit zo scherp en groot als nu. Het onderwerp: parkeren. Het grote verschil is niet het einddoel (minder parkeren op straat), maar wel de manier waarop je de stad betrekt bij besluitvorming.

Coalitiepartijen kwamen met vergezichten over een autoluwe binnenstad, goed gevulde parkeergarages en meer ruimte voor groen en sociaal verkeer en flexibiliteit in de schil rondom de binnenstad. ChristenUnie deelt dergelijke vergezichten, maar samen met de andere oppositiepartijen benadrukten we de onbegaanbare weg er naartoe zonder vanaf het begin de bewoners en bedrijven van Delft goed te informeren, laat staan te raadplegen.

Vergezichten vertellen nog niet de route er naartoe. Precies dat ontbrak, hoe en wanneer wordt iedere belanghebbende betrokken. Dat is het grote pijnpunt van protesterende inwoners van Delft uit de binnenstad en de schil er omheen. En het belangrijkste punt van de oppositie. De coalitie bleek ongevoelig en zette door. Er moest en zou voor de zomervakantie worden beslist.

Sommige belanghebbenden wordt binnen een jaar iets ontnomen, te weten de parkeervergunning voor een tweede auto. Het alternatief is een duurdere parkeervergunning in een parkeergarage> Voor een aantal is dit aan de andere kant van de binnenstad. Bewoners in de schil vrezen de invoering van mix parkeren, waar nu alleen vergunninghouders mogen staan. Bezoekers van de binnenstad parkeren dan wellicht weer in de schil.

ChristenUnie Delft vindt het een pijnlijke situatie. De coalitiepartijen zetten een besluit met grote impact door, houden geen rekening met de grootst mogelijk minderheid in de raad; de voltallige oppositie. Geen van de amendementen en moties van de oppositiepartijen om het leed te verzachten of om maatregelen gefaseerd in te voeren haalden het. Daarna dienden de oppositiepartijen als één blok een motie van afkeuring in tegen de werkwijze van het college.

Het college heeft de ChristenUnie in deze parkeertransitie verloren, niet vanwege het vergezicht, wel door de route er naartoe. ChristenUnie zal haar best doen weer aan te haken. Hoe en wanneer hangt mede af van wat het college met het de inhoud van het debat over parkeertransitie gaat doen. Na de zomer volgt behandeling van het mobiliteitsplan. Een volgende toetssteen voor de gemeenteraad en lakmoesproef voor het college.

Bert van der Woerd

ChristenUnie raadslid

Reacties op 'Parkeertransitie zet verhouding coalitie en oppositie op scherp'

Archief > 2020