Parkeren

Fc9jgrmpRU.jpgdinsdag 07 mei 2013 09:36

Het parkeerbeleidskader is in de afgelopen maand uitvoerig besproken. Als ChristenUnie hebben we lang gepleit voor een duidelijk parkeerbeleid voor de hele stad. Het huidige parkeerregime is teveel plak en knipwerk. Het college heeft er lang over nagedacht op welke manier het parkeerbeleid zodanig kan worden ingericht dat de belangen van bewoners, bedrijven en bezoekers zo goed mogelijk met elkaar in balans gebracht worden. De nota beschreef de gemaakte keuzes helder. Toch zijn we het als ChristenUnie niet met alle maatregelen eens. We hadden een aantal zorgpunten.

• De belangrijkste is de uitbreiding van de bloktijden in de ring om het centrum. Het college wilde de tijden gelijktrekken met de binnenstad; dus vanaf 10u ’s morgens. Om daarmee te voorkomen dat mensen de binnenring misbruiken als alternatief voor de parkeergarages. De wijken om het centrum kennen echter geen schaarste tussen 10u en 16u. Daarom hebben we met een aantal partijen een motie ingediend om de bloktijden in de binnenring te handhaven. Deze kreeg helaas geen meerderheid. We hebben vervolgens de motie gesteund die de aanvang van de bloktijden in de binnenring verlaat naar 12u.
  • De effecten van deze uitbreiding van bloktijden voor een buurtwinkelcentrum als aan de Hof van Delftlaan waren ook een zorgpunt. Momenteel kan iedereen daar tot 16u gratis parkeren. Met het nieuwe parkeerbeleid is het vanaf 12u gereguleerd parkeren, en betalen mensen een starttarief van €0,50. We zijn bang dat dit een drempel opwerpt (niet zozeer in geld, maar wel in gedoe), waardoor mensen sneller door zullen rijden naar de dichtbij gelegen AH met gratis parkeergarage. Helaas hebben we dit niet kunnen voorkomen.
  • De digitalisering van de bezoekerskaart. Hier is veel weerstand tegen en koudwatervrees voor. Een digitale bezoekerskaart kan echter anoniem gebruikt worden, kan langer dan de huidige 4 uur gebruikt worden én het is mogelijk meerdere bezoekers tegelijk aan te melden. Het is te begrijpen dat veel mensen de oude kaart liever hadden gehouden, maar we zijn intussen toch van mening dat de digitale kaart de toekomst heeft: het is makkelijker te handhaven. Bijkomend voordeel is het feit dathet niet langer mogelijk is dat mensen een bezoekerskaart voor hun eigen auto misbruiken (dus in plaats van een vergunning).
  • De soms willekeurige grenzen van gereguleerd parkeergebieden, die dwars door een wijk lopen was ook een zorgpunt. Deze zijn door het nieuwe parkeerbeleidskader niet aangepast. Integendeel: doordat de bloktijden van het gereguleerd parkeren wordt uitgebreid, worden grenzen meer benadrukt. Burgers kunnen verzoeken om aanpassing (uitbreiding) van de gereguleerde gebieden. Of dat genoeg mogelijkheden biedt om logischer grenzen in te voeren zullen we de komende tijd in de gaten houden.
  • De complexiteit voor hulpverleners (zoals de thuiszorg) in de binnenstad: De parkeermeter loopt soms af terwijl het zorgmoment uitloopt (fikse boete tot gevolg), en het zoeken en vullen van de parkeermeter kost soms meer tijd dan de zorgverlening. De wethouder heeft toegezegd naar een praktische oplossing te gaan zoeken
  • Het verdwijnen van de run-shop plaatsen aan het Vrouw Jutteland. Die voorzien in een behoefte van veel ondernemers in dat deel van de binnenstad. Een motie om deze plaatsen te behouden heeft het helaas niet gehaald. De wethouder heeft toegezegd te bekijken of het parkeerplaatsje voor de Max Havelaarschool een oplossing kan bieden.

Het is goed dat er nieuw beleid is geformuleerd rondom parkeren. We zijn tevreden met het uitgangspunt dat de tarieven niet worden gebruikt om de gemeentekas te spekken (de tarieven stijgen de komende jaren met de inflatiecorrectie).

We zijn vooral niet blij met de uitbreiding van de bloktijden in de binnenring. Ons inziens is het een onnodige maatregel, die veel ongemak met zich meebrengt voor bewoners en bedrijven in dat gebied. We zullen kritisch gaan volgen hoe deze maatregelen uit gaan pakken.

Joëlle Gooijer;  7 Mei 2013

Reacties op 'Parkeren'