Nota’s en moties - van ambities naar effectief beleid

100_0027.jpgdonderdag 28 februari 2013 22:09

Tijdens de raadsvergadering van 21 februari jongstleden stonden de Nota Groen en de Nota Budgetbeheer op de agenda, beide met goede ambities. Hoewel vrijwel alle fracties het eens waren met de ambities, zijn er door de Raad diverse moties voorbereid en toezeggingen gevraagd aan de wethouder. Want ambities zijn mooi, maar wat telt is effectief beleid.

Nota Groen

De groene ambities van het college, zoals verwoord in de Nota Groen, zijn goed. Groen is meer dan een ruimtelijke kwaliteit; ook sociaal, ecologisch, fysisch én economisch is groen belangrijk voor onze stad. Dat onderschrijven we van harte. Groen moet echter ook beheerd worden. Helaas wordt in de stad zichtbaar dat er op onderhoudsbudgetten is bezuinigd. Dit college spreekt vaak mooie woorden over de kracht van de samenleving, en over initiatieven van burgers. En zo lazen we wederom de ambitie om burgers te betrekken bij het beheer van groen. Maar deze ambitie is er al jaren. Wat ons betreft was dit te weinig concreet. En daarom vroegen we in een motie het college om voor de zomer heldere kaders en criteria op te stellen om groenbeheertaken over te dragen aan bewoners, bedrijven of verenigingen. Deze motie is aangenomen. Ook dienden we de moties van Groen Links mede in, die vroegen om een groen paragraaf in ruimtelijke plannen, en om een inventariesatie van braakliggende terreinen in Delft die zich zouden lenen voor tijdelijke natuur. Ook deze moties zijn aangenomen.

Nota Budgetbeheer

Ook de nota Budgetbeheer bevatte goede voornemens. Kwetsbare mensen zijn afhankelijk van commerciële budgetbeheerders. Voor deze beheerders is er geen prikkel om mensen uit budgetbeheer te halen, waardoor mensen onnodig lang afhankelijk blijven en de kosten (die worden betaald uit de bijzondere bijstand) de pan uit rijzen. Ook bij deze nota wilde een groot deel van de raad concrete verbeteringen. Onder meer in de afspraken met commerciële budgetbeheerders, maar zeker ook met de vrijwilligersorganisaties (waaronder ISOFA en Humanitas). Er bleek met deze vrijwilligersorganisaties te weinig inhoudelijk en beleidsvormend overleg. Een groot deel van de raad vroeg om verbeteringen in dat overleg. Dat is nodig, omdat het college veel van de vrijwilligersorganisaties verwacht. Na uitvoerig overleg (in de schorsing) hebben we met de andere indieners besloten om de moties over budgetbeheer nog een maand of twee aan te houden. Eerst komt er (op 2 april) een presentatie over budgetbeheer (die al was toegezegd tijdens de commissiebehandeling).  De discusssie was namelijk of we als raad al genoeg inzicht hadden in dit beleidsveld om voorstellen voor verbeteringen te kunnen doen. Ik had me redelijk uitvoerig laten inlichten door mensen ‘uit het veld’. Ondanks dat ik niet de indruk heb dat ik cruciale kennis ontbeer om de voorstellen te doen, zoals in de moties verwoord, heb ik toch ingestemd met een uitstel van behandeling van de moties. Draagvlak in de raad is ook belangrijk. Dan vond ik het wel belangrijk dat ook de Nota Budgetbeheer zou worden aangehouden; de moties zijn immers een reactie op de door het college voorgestelde beleidswijzigingen, zoals verwoord in de nota. En dat is afgesproken.

Hoewel de Raad deze beide nota’s niet hoeft vast te stellen - dit is een bevoegdheid van het college -laat deze raadsavond zien dat je als raad, en ook als kleine fractie, veel invloed hebt om collegebeleid bij te sturen of te concretiseren.

Joëlle Gooijer
fractievoorzitter

Reacties op 'Nota’s en moties - van ambities naar effectief beleid'