Wensen en bedenkingen opvang asielzoekers in Delft

Asielzoekercentrum magnetrons.jpgmaandag 19 december 2022 15:28

Het College is aan het besluiten over het opvangen van asielzoekers in Delft en ging daarvoor in gesprek met de Commissie Sociaal Domein en Wonen op 15 december. De ChristenUnie is hier positief over en raadslid Yvonne Koelewijn zei het volgende erover in de Commissie. Lees hem hier of kijk onderaan het filmpje.

Dank u wel voorzitter, toen ik klein was luisterden wij vaak een CD van Elly en Rikkert met daarop het liedje dat begon zo “Ik was hongerig en jij gaf mij te eten, toen ik dorst had bood je mij je beker aan.”

Het is een liedje dat gaat over mensen helpen die jouw hulp nodig hebben. Het COA heeft nu een oproep gedaan aan ons om opvang langdurig voor asielzoekers in Delft mogelijk te maken. Er wordt ons gevraagd om ook onze bijdrage te maken aan de opvang van vluchtelingen die dat heel hard nodig hebben en wij zijn hier uiteraard voor.

Vraag van Sylvia Grobben (Hart voor Delft): Mevrouw Koelewijn, wij vangen al 220 mensen op. Het is niet dat we niets doen.

Ja, dat is een hele goede constatering, we kunnen nog meer doen. We kunnen nog meer mensen helpen die dat heel hard nodig hebben, en ik denk dat het heel mooi is dat we die ruimte hebben tenminste als de TU akkoord gaat, maar ik hoop van harte van wel.

En het fijne ook van die langdurige opvang en ik denk ook van iets grotere opvang is dat er meer ruimte is om te investeren in goede opvang, want hoe meer mensen er zitten hoe meer reden er is om bijvoorbeeld een mooie recreatieruimte aan te leggen, om misschien te investeren in een mooie speeltuin, in groen, betere wifi al die dingen die investeringen die zijn makkelijker te doen als de opvang groter is en langduriger.

Vraag van Sylvia Grobben (Hart voor Delft): Mevrouw Koelewijn, wat denkt u van de Delftse kinderen, de speeltuinen die nog opgeknapt moeten worden, de straten die ook heel slecht zijn. Ik bedoel, we kunnen ons geld maar een keer uitgeven.

Dank u wel, Ik denk dat het gemiddelde Delftse kind het echt heel goed heeft, zeker als je het vergelijkt met vluchtelingen die huis en haard hebben achtergelaten, die niks hebben, die hier naartoe komen en ik denk dat we best mogen investeren dat zij het hier ook fijn hebben. Bovendien heb je een grote kans dat vluchtelingen hier blijven. Dat zijn onze toekomstige Delftenaren, he. Dus dat lijkt me zeker het waard om te investeren in deze mensen.

Ik wil ook alle fracties bedanken voor de wensen en bedenkingen. Wij hadden er al wat bedacht en ik zag er nog heel veel bij staan waarvan ik dacht “ik wou dit ik hem ook had bedacht,” maar dat hoeft dan gelukkig niet want dat hebben jullie al gedaan. Dank daarvoor.

Ik wil één wens die wij hebben nog even toelichten. Dat is wens nummer twee die over de doorstroom van asielzoekers naar statushouders gaat. Veel asielzoekers worden natuurlijk statushouder en die worden dan ergens in Nederland gehuisvest. Het is niet automatisch zo dat als een asielzoeker hier in Delft in de opvang zit en een statushouder wordt dat de asielzoeker ook in Delft een huis krijgt. Het kan dus heel goed dat hier een asielzoeker statushouder wordt en vervolgens wordt toegewezen aan de gemeente Burgum in Friesland en dat een asielzoeker uit ter Apel wordt toegewezen aan Delft. Dat is natuurlijk jammer, want de kinderen van die asielzoekers gaan hier al naar school. Het zou dan fijn zijn als ze hier woonruimte toegewezen krijgen.

Dus mijn vraag is aan de wethouder om, als het zou kunnen, een oproep te doen dat we onze taakstelling van statushouders die we toch al hebben om die zo veel mogelijk in te vullen met asielzoekers die ook in Delft opgevangen zijn.

Dank u wel.

Yvonne Koelewijn