Geen afhakers maar aanhakers. Algemene Politieke Beschouwingen

Bert APB 2022 1 geknipt.jpegdonderdag 10 november 2022 19:56

Toen ….. bestonden er nog geen problemen. Dat was de motivering van twee tieners op een scholengemeenschap hier in Delft voor het onderwerp van hun ProfielWerkStuk: de 50er jaren. Leerlingen van de bovenbouw vmbo, havo en vwo maken in hun laatste jaar een ProfielWerkStuk (PWS). Denk er nog eens over na, was de reactie van de begeleidende leraren. De tieners kwamen terug met: de jaren '90 , toen was alles nog mogelijk. Welk perspectief hebben jonge mensen?

ChristenUnie Delft vindt dat we het ons moeten aantrekken dat het jongeren ontbreekt aan perspectief. Twintigers noemen zichzelf al de ontgoochelde generatie, geen passende woning, grote studieschuld, zware lasten, een aangetast klimaat. Er ontwikkelt zich een generatie afhakers. Daar moeten en kunnen wij als bestuur van de stad Delft iets aan doen.

ChristenUnie Delft wil bereiken dat jongeren geen afhakers worden, en wel een stem hebben in het vormgeven van de toekomst van Delft. Dat er wel perspectief is. Dat ze wonen, werken en meedoen met het goede leven in een land zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien in het gedrang te laten komen. Daarom was onze slogan tijdens de verkiezingen Recht doen aan elke inwoner. Iedere inwoner zet zich in voor de bloei van de stad want de bloei van je stad is ook je eigen bloei. Geen groei, wel bloei!

Daarom moeten we inwoners van Delft niet zien als klant. Het begrip Klant Contact Center is dan ook helemaal mis. Hierdoor lijkt het alsof een inwoner keus heeft, hij als consument diensten of producten afneemt. Door belasting te betalen voldoet hij aan verplichtingen en kan hij vervolgens eisen stellen zonder zich te bekommeren om anderen. Als een gemeente zich beschouwt als een verdienmodel is ze gericht op winstgevendheid en groei, waarbinnen aan eigen behoeftes voldaan moet worden. De overheid moet haar tarieven verlagen en haar prestaties verhogen, want anders dan gaan we in protest.  Aan onroerende zaakbelasting, aan parkeerbelasting, aan afvalstoffenheffing, aan riool- en reinigingsheffing zitten hogere doelen vast, solidariteitsdoelen, zorg voor de stad, zorg voor elkaar, zorg voor het klimaat. Delft maken we samen.

Zo is verduurzaming van Delft meer dan een technisch vraagstuk. Verduurzaming van Delft raakt aan de vraag wat goed samenleven is. In de uitwerking moeten we inzetten op een duurzame levensstijl en op ruimte voor het goede leven, leven van genoeg. Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad noemde in 2018 verduurzaming de grootste verbouwing van Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat is zo. Het heeft een technische component en een sociale component. Iedereen moet mee. Wie niet weet wat ie moet doen, of waar te beginnen wordt in deze gemeente geholpen.

De start van het isolatieprogramma is nu armoede gedreven, de gemeente neemt energiearmoede als startpunt: laag inkomen, lage woningkwaliteit, hoge energiekosten. Het eindpunt is wel een klimaatneutraal Delft en bloei voor Delftenaar.

De gemeente leeft met haar inwoners mee:

1. Ze gaat naar haar inwoners toe, fixt eenvoudige isolatie maatregelen.
  2. Ze begint bij de slechtst geïsoleerde huizen, waar de nood het hoogst is.
  3. Ze doet het menselijk. Inwoners zijn geen formulieren, maar mensen, geen administratie, maar realisatie.

Kortom in 2030 zijn alle woningen (huur, koop, VVE) met label E, F en G naar tevredenheid van haar bewoners geïsoleerd, de gemeente toont compassie, moed en is ruimhartig. Durft af te wijken van vaste patronen, is zichtbaar en praktisch ingesteld voor haar inwoners. Verduurzaming van Delft, de grootste verbouwing van Delft, wordt het middel om jongeren en andere inwoners weer perspectief te bieden, zicht te geven op een bloeiende toekomst. Geen afhakers, maar aanhakers.

Bert van der Woerd

Fractievoorzitter ChristenUnie Delft