coalitieakkoord tekensessiewoensdag 25 mei 2022 20:49

Vandaag is het coalitieakkoord voor Delft van 2022 tot 2026 gepresenteerd. De ChristenUnie gaat samen met STIP, D66, Groenlinks en PvdA regeren. Lees hier de speech van fractievoorzitter Bert van der Woerd bij de presentatie van het akkoord en een kopie van het coalitieakkoord

Beste mensen,

"Zet je in voor de bloei van je stad want de bloei van je stad is ook jullie bloei. Bouw huizen ga daar in wonen, leg tuinen aan en eet van de opbrengst, ga huwelijken aan." Dit was een opdracht in de zesde eeuw voor Christus aan het Joodse volk in ballingschap in Babylonië. Vandaag, 2600 jaren later, is de opdracht nog steeds ga voor een stad waarin je gezond kan leven en veilig kan wonen. Het is ook een opdracht de talenten van inwoners niet te verwaarlozen, integendeel. De wijsheid van de minderheid maakt plannen beter. De slogan "Recht doen aan elke inwoner" was ook ons kompas tijdens de onderhandelingen. We zijn er van overtuigd dat dit akkoord een mooie basis vormt om daarop voort te bouwen. Een gezonde en veilige stad waarin je kan opgroeien en ouder worden. Waar er eerbied is voor alles wat leeft, waar ongewenst gedrag als intimidatie en discriminatie worden tegengegaan en voorkomen. Om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, maken we het onderwerp bespreekbaar in samenwerking met het onderwijs, verenigingen en instellingen. We ondersteunen mensen die het echt nodig hebben, jongeren en ouderen. Voor de financiering van zorgtaken spreken we voortdurend met het Rijk en tegelijk leidt niet elk probleem tot geïndiceerde zorg.

Een mensenlichaam heeft veel verschillende delen. Ze hebben niet dezelfde functie, maar vormen wel een (1) lichaam. Zo zien we ook de inwoners van Delft. Een stad met vele functies. Wie het talent heeft van bijstand verlenen, verlene bijstand, wie het talent heeft van het onderwijzen, onderwijze, wie het talent heeft te troosten, trooste, wie iets weggeeft doet dat zonder bijbedoeling, wie leiding geeft doet dat met volle inzet, wie barmhartig is voor een ander, doet dat blijmoedig. Een advies van de apostel Paulus in zijn brief aan de Romeinen. Zo gaan we aan de slag in de Delft! Met als eerste actie het bespreken van het coalitie akkoord met de raad.

Bert van der Woerd

fractievoorzitter ChristenUnie Delft

Coalitieakkoord Samen werken aan Delft2,1 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Presentatie coalitieakkoord: Zet je in voor de bloei van je stad want de bloei van je stad is ook jullie bloei'