Ingezonden: persoonlijke overwegingen bij een lijsttrekkersdebat

zaterdag 04 maart 2006 16:19

Commissielid Dick van der Goot van ChristenUnie-SGP woonde op 1 maart jl. het (grote) lijsttrekkersdebat in de Vrije Academie bij. Het bracht hem ertoe de volgende reactie te schrijven:

Lijsttrekkersdebat Delft

De opzet van het lijsttrekkersdebat op 1 maart j.l. te Delft was leuk bedacht. Het publiek kon in één oogopslag zien wie er vóór en wie er tegen een bepaalde stelling waren. En de partijkopstukken groepeerden zich bij iedere stelling anders.

Dick van der Goot
Een paar dingen vielen daarbij echter op.

Als eerste: bij sommige partijen konden onwaarschijnlijke combinaties van opvattingen worden gesignaleerd: lagere lasten voor de burger, meer geld voor (ondergrondse) parkeerplaatsen in het centrum, voor cultuur, voor starterswoningen, etcetera. Alles door een beetje meer efficiency?

In de tweede plaats: zodra de discussie zich toespitste op kwesties waarover in de afgelopen raadsperiode besluiten waren genomen, wisten de huidige coalitiepartijen het toch weer snel met elkaar eens te worden, ongeacht of zij naast dan wel tegenover elkaar gezeten waren.

En als derde: hoe gemakkelijk werden mooie dingen in het vooruitzicht gesteld die in de afgelopen periode absoluut niet zijn waargemaakt! Neem nu het openbaar vervoer. Diverse lijsttrekkers willen hierin verbeteringen aanbrengen, met name in relatie met het stadscentrum. Aan het eind van dit jaar, als de verkiezingen allang voorbij zijn, zal pas goed blijken wat de gemeente Delft in werkelijkheid op dit gebied heeft bereikt. De drukke, snelle lijn vanuit Tanthof-Oost (via de busbaan) vervalt buiten de spitsuren. Deze lijn rijdt ook niet meer door naar In de Veste of elders de binnenstad in. Voor de meeste reizigers zal de doorslag geven dat de vervangende “servicelijnen” minder frequent rijden en dat je er langer mee onderweg bent. Ook de wijken Voorhof, Buitenhof en Kuyperwijk (en ook Emerald) krijgen met minder ritten en/of langere reistijden te maken.

Inderdaad, Haaglanden stelt de dienstregeling vast. Maar in dit geval wel nadat de gemeenteraad akkoord was gegaan met een forse bezuiniging ter financiering van een kostbare en – gelet op de alternatieve mogelijkheden - onnodige tramlijn naar een gebied dat lang niet de hele dag een grote vervoerbehoefte heeft. Deze voor de rest van de stad desastreuze keuze is gemaakt door alle politieke partijen in Delft met uitzondering van ChristenUnie/SGP.

Dick van der Goot

Reacties op 'Ingezonden: persoonlijke overwegingen bij een lijsttrekkersdebat'

Archief > 2006