Standpunt ChristenUnie-SGP over uitspraak Raad van State onjuist in het AD

vrijdag 10 juli 2009 12:22

‘Communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten’. Dit hebben we ervaren tijdens de laatste vergadering van de commissie Ruimte&Verkeer op 2 juli. Hierin werd het bestemmingsplan TU-Noord (de noordelijke Wippolder) besproken. De Raad van State heeft geoordeeld dat tenminste een m.e.r.-beoordeling had moeten worden uitgevoerd en verweet de gemeente ‘onzorgvuldigheid’.

Tijdens de commissievergadering hebben wij dit expliciet onder de aandacht gebracht. Het AD heeft dit geïnterpreteerd alsof wij de uitspraak van de Raad van State te zwaar of onjuist zouden vinden. Dat is niet wat we bedoelden te zeggen. Een half jaar geleden hebben wij de gemeente er al op gewezen dat de motivatie om geen m.e.r.-procedure toe te passen, niet deugdelijk was onderbouwd. De gemeente dacht weg te komen met een slimme rekentruc, door studentenwoningen als halve woningen mee te tellen. Wij hebben dit altijd onjuist gevonden gevonden. Een studentenwoning dient volledig te worden meegeteld.

De uitspraak van de Raad van State was voor de ChristenUnie/SGP dan ook geen verrassing. Wij hebben dit standpunt altijd al gedeeld. Maar de gevolgen voor Delft, zijn aanzienlijk: vertraging, Delft komt negatief in het nieuws en het vertrouwen van de burgers in een zorgvuldige overheid neemt af. Het is treurig als inwoners van Delft voor hun gelijk moeten vechten tot aan de Raad van State.

Reacties op 'Standpunt ChristenUnie-SGP over uitspraak Raad van State onjuist in het AD'