Algemene Beschouwingen 2008

woensdag 29 oktober 2008 21:28

Op 28 oktober 2008 werden de Algemene Beschouwingen bij de Programmabegroting 2009-2012 in de gemeenteraad van Delft gehouden.
Fractievoorzitter Harold van Til van de combinatie ChristenUnie-SGP vroeg het college onder andere de lasten voor de burgers te matigen.

"Geacht college, leden van de raad en andere aanwezigen,

Samen met het CDA en Stadsbelangen en heeft onze fractie een alternatieve begroting opgesteld. Dit betekent niet dat deze begroting slecht is maar dat wij denken dat het op onderdelen beter kan. Wij rekenen erop dat de voorstellen in dit dualistische tijdperk met een open instelling door alle partijen benaderd zullen worden.

Als eerste de wijk- en jongerencentra. Deze kunnen een nuttige functie vervullen in de wijk en vrijwilligers spelen daarbij een belangrijke rol. Wij zijn het met het college eens dat drugs- en overmatig alcoholgebruik in deze centra niet kan worden getolereerd. Het gemeentebestuur heeft bij de Wending dan ook terecht ingegrepen. Wij roepen de vrijwilligers en bezoekers op om de naam van het centrum eer aan te doen en er samen met de gemeente iets moois van te maken. De BWD kan dan vervolgens weer een stapje terugdoen.

Dan jeugd en onderwijs. Onze fractie is positief over de ambities om meer doelgroepkinderen toe te leiden naar voorschoolse educatie. Hiermee wordt voorkomen dat kinderen aan het begin van hun leerproces een achterstand oplopen die ze nooit meer kunnen inhalen. Wat ons betreft is het echter niet nodig om meer kinderen toe te leiden naar de brede school. Begrijp me niet verkeerd. Daar worden veel leuke dingen gedaan in samenwerking met diverse instellingen en verenigingen. Maar er zijn nog tal van andere manieren om de tijd na school op een leuke en zinvolle manier te besteden. Dus ‘brede school prima, maar aansluiten bij de behoefte' is wat ons betreft het credo.
In het programma jeugd en onderwijs lezen wij verder over de flexibilisering van de tijden voor kinderopvang. Dit vinden wij een merkwaardig punt binnen dit programma. Kinderen zijn namelijk gebaat bij structuur en niet bij opvang op wisselende tijdstippen door steeds weer andere leiders. Als er behoefte is aan flexibele opvang dan spelen kinderopvang-instellingen daar wel op in. Wij zien hierin geen voortrekkersrol voor de gemeente en zeker niet uit de middelen voor jeugd en onderwijs.

Op het terrein van de zorg is een heldere motivering van de beschikkingen in het kader van de Wmo een belangrijk aandachtspunt. Hiermee kan het aantal bezwaarschriften sterk gereduceerd worden.

Voorzitter, zoals u ongetwijfeld zult onderschrijven is veiligheid een primaire taak van de gemeente. Delft spant zich zeer in om de veiligheid te vergroten. Voorbeelden zijn de invoering van het "Bestuurlijk Tegenhouden" en de handhavingsacties op het station. Onze fractie heeft daar waardering voor. Grote zorgvuldigheid bij de aanpak van criminaliteit is vereist. Wat dat betreft wachten wij vol spanning af hoe de rechtszaken rond de sluiting van café's zullen aflopen.

In een dichtbebouwde stad als Delft is er weinig speelruimte. Dat betekent dat het creëren en handhaven van deze ruimte bestuurlijke aandacht vraagt. Wij zijn daarom blij dat er veel aandacht is voor het beheer van speelplekken en dat er naar aanleiding van een voorstel van Groen Links twee avontuurlijke speelplekken op stapel staan.

Samen met het CDA en Stadsbelangen is onze fractie van mening dat Delft schoner moet. Daartoe hebben wij een voorstel gedaan. Laat nou heel toevallig het college een dag voor de presentatie van de alternatieve begroting met een voorstel komen om meer geld voor de reiniging uit te trekken. De timing heeft ons niet alleen verbaasd maar ook het voorstel. Van de zijde van de PvdA hebben wij namelijk altijd gehoord dat de reiniging niet meer mag gaan kosten dan het nu kost. Het lijkt ons overigens niet verstandig om een groot deel van het extra geld voor de reiniging uit te trekken voor de vergroting van de bewustwording en betrokkenheid. De statistieken wijzen uit dat dergelijke campagnes weinig effect sorteren. Meer schoonmaken en hufterigheid hard aanpakken is wat ons betreft effectiever. Dit laatste doet bovendien recht aan het principe dat de vervuiler betaalt.

Van een schone straat is de stap naar schone lucht snel gemaakt. De Gemeente heeft hoge ambities op het terrein van CO2-reductie en wil haar bijdrage aan de realisatie van de Kyoto-doelstellingen leveren. Dit ondersteunen wij. Van de huidige plannen is helaas nog weinig terecht gekomen: De windmolens onder Tanthof-Oost zijn niet doorgegaan. Het warmtebedrijf komt er waarschijnlijk uiteindelijk wel maar er wordt vooralsnog geen gebruik gemaakt van restwarmte. Het is daarom goed om naar alternatieven te kijken. Wij stellen met het CDA en Stadsbelangen voor om zonnepanelen te installeren op openbare gebouwen zoals sporthallen en scholen.

Voorzitter, de keuze voor het versterken van de kenniseconomie lijkt geleidelijk aan vruchten af te werpen. De zakelijke dienstverlening is in 2007 bijvoorbeeld sterk gegroeid. Deze koers wordt wat ons betreft dan ook onverminderd voortgezet. De samenwerking tussen de gemeente Delft, TU Delft en de gemeente Rotterdam binnen Science Port Holland zien wij als een goed middel om Technopolis een extra impuls te geven.
In de komende periode zullen burgers en bedrijven geraakt worden door de grote projecten die op stapel staan. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat de gemeente deze burgers en bedrijven niet in de kou laat staan. Wij sluiten ons daarom aan bij de opvatting van de VVD dat schadeclaims sneller afgehandeld moeten worden en dat de beoordeling ruimhartiger moet zijn.
Ten aanzien van het toerisme pleiten wij voor steun voor het Vermeercentrum. In alle beleidsnota's wordt Vermeer als historische kernwaarde genoemd. Het is dan ook zaak om daar handen en voeten aan te geven én de stichting Vermeercentrum en haar vrijwilligers niet in de kou laten staan.

Onze fractie is blij met het extra geld voor DOK. Aandachtspunt voor DOK is dat ambitie en innovatie gepaard gaat met een gezonde financiële bedrijfsvoering. Verder zijn wij niet zo te spreken over het programma Cultuur. Wij lezen veel mooie woorden zoals verwevenheid met de creatieve industrie, kruisbestuiving binnen de sector en daarbuiten, cultureel aandeelhouderschap en wat dies meer zij. Verder is er veel aandacht voor stadsmarketing en het imago voor Delft maar het is weinig concreet. Wij willen het college net als vorig jaar herinneren aan het onderzoek naar het onderzoek naar podium en zalen dat nog uitgevoerd moet worden.
Verder is op het gebied van cultuur een goede afstemming tussen de BWD en VAK een belangrijk aandachtspunt aangezien beide instellingen in de wijkcentra vergelijkbare activiteiten ontplooien.
Initiatieven om de functionele aantrekkelijkheid van de Kruisstraat en de Burgwal te verhogen, zodat het winkelend publiek een rondje kan lopen, kunnen op onze steun rekenen.

Het doorvoeren van de ruimtelijke ambities verloopt vaak moeizaam. De plannen voor de Scheepmakerij en de Abtswoudseweg zijn niet goedgekeurd door de provincie. Voor het gebied Wippolder, TU-Noord en TU-Midden is niet tijdig onderkend dat er een m.e.r. uitgevoerd moet worden. Verzoeken om planschade voor de Ezelsveldlaan zijn in eerste instantie afgewezen maar uiteindelijk toch toegewezen. Het is zaak dat de gemeente hier bovenop zit en besluitvorming zorgvuldig plaatsvindt.

Dan stap ik over op het verkeer. Samen met het CDA en Stadsbelangen hebben wij een voorstel gemaakt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het heeft ons verbaasd dat de gemeente vorige week een persbericht heeft uit doen gaan dat Delft het goed doet op dit terrein: er was inderdaad sprake van een dalende trend van het aantal slachtoffers maar het aantal slachtoffers is het afgelopen jaar weer toegenomen. Verder is er de afgelopen tijd veel te doen geweest over onoverzichtelijke verkeerssituaties zoals bijvoorbeeld bij de Maria Duijstlaan en de Michiel de Ruijterweg. Daarom lijkt het ons niet gepast ons al teveel op de borst te slaan.
Onze fractie maakt zich zorgen over de volgorde waarin verkeersmaatregelen genomen worden. Een voorbeeld hiervan is de versmalling van de Papsouwselaan die wordt uitgevoerd voordat de Martinus Nijhofflaan wordt aangesloten op de provinciale weg. Daarnaast zijn wij van mening dat er alles aan gedaan worden om de Sebastiaansbrug zo kort mogelijk af te sluiten. Een bonusregeling voor de aannemer kan hiertoe een goed instrument zijn.

Tenslotte de financiën. De voorgestelde tariefstijging van 4,25% vinden wij erg hoog. Verder vinden wij dat de lagere kosten voor de rioolreiniging moeten worden doorgegeven aan de burger en niet moeten worden ‘gecompenseerd' met een extra verhoging van de OZB.

Rest mij om het gemeentebestuur Gods zegen toe te wensen. Ik dank u voor uw aandacht."

HvT

Reacties op 'Algemene Beschouwingen 2008'