Alles wat waar is, Algemene beschouwingen 2023

Euro bankbiljetten.jpgdonderdag 09 november 2023 18:00

Afgelopen week waren in Delft de algemene politieke beschouwingen waarin Bert reflecteerde en vooruit keek naar de komende jaren. Hieronder kunt u zijn bijdrage teruglezen.

De ChristenUnie stelt zich steeds de vraag of we elke inwoner en vertegenwoordiger van elke organisatie van Delft in de ogen kunnen kijken. Dat hebben we gedaan met ons verkiezingsprogramma “Recht doen aan elke inwoner” en dat doen we met het coalitieakkoord “Samen werken aan Delft” en dat doen we met de programmabegroting 2024-2027.

Wij zijn ervan overtuigd dat het meer dan ooit belangrijk is om te werken aan een stad waar het niet gaat om ‘ik’ maar om ‘wij’. De ChristenUnie gelooft in de kracht van betrokkenheid, van verbondenheid en van gemeenschap. Dit is geloof in de samenleving.

Ondanks financiële uitdagingen presenteert het college met de begroting 2024 een programma met plannen voor Delft die laten zien dat we bouwen aan een samenleving waarin aandacht is voor wat echt telt: investeren in zorg voor elkaar, in een overheid die bondgenoot is van de inwoners van Delft, in een duurzame economie en in keuzes die goed zijn voor de aarde, een gemeente die kan bloeien. Er is nog wel een weg te gaan.

Volgens Delfts Bureau Louter, dat onderzoek doet naar ruimtelijke-economische ontwikkelingen staat Delft qua woonaantrekkelijkheid op plaats 257 en qua sociale cohesie op plaats 341 van in totaal 342 gemeenten. Als het gaat om Delftse wijken dan is qua wonen de Binnenstad de best scorende wijk en Voorhof de laagst scorende wijk. Het programma Delft West is dan ook niet verkeerd en verdient alle steun zonder andere wijken te verwaarlozen. De gemeente Delft scoort ten opzichte van de andere gemeenten hoog op voorzieningen als winkels, onderwijs, zorg, vrije tijd en bereikbaarheid (de groei factor); laag op rust, ruimte en leefbaarheid (de bloeifactor). We moeten werken aan vriendschappen, vertrouwen in elkaar en onderlinge verschillen tolereren en respecteren. Waar rust, ruimte en leefbaarheid zijn aangetast is dit moeilijk.

Bij alles wat de gemeente doet, is het belangrijk ons te blijven realiseren dat de gemeente geen producten levert aan klanten, wel diensten aan haar inwoners. De vraag van de gemeente is niet wat hebben wij u te bieden, maar wat heeft u nodig? Of het 'vragen om feedback na de productlevering'. Je komt niet even een echtscheiding 'kopen' of de 'zorg voor je dementerende partner'. Het college start dit kwartaal met een adviestraject voor de oplossingsrichting voor de dienstverlenende omgeving. De ChristenUnie vraagt het college nadrukkelijk om hierin mee te nemen dat de dienstverlening moet uitstralen dat de gemeente een luisterende en dienstverlenende overheid is. Niet een financiële instelling als een bank.  Neem het advies van de burgemeester van Arnhem Ahmed Marcouch ter harte: “Zorg dat laagdrempelig, persoonlijk contact met de overheid in de buurt beschikbaar is, liefst één loket.”

Ik sluit af met een aanmoediging van 2.000 jaar geleden: “…., tot slot wil ik zeggen waar wij ons mee bezig moeten houden. Houd je bezig met alles wat waar is, alles wat respect verdient, alles wat goed is en zuiver, alles wat het waard is om van te houden en alles wat eer verdient. Dat betekent in het kort, doe wat goed is en waarvoor je respect krijgt.” Deze aanmoediging uit het Nieuwe Testament (de brief van de apostel Paulus aan de Filippenzen, Filippi was ooit een stad in Macedonië, (Filip. 4:8) geef ik graag door aan deze raad en het college om in de gemeente Delft mee aan de slag te gaan. Ik hoor graag de reactie van het college op deze aanmoediging.

Reacties op 'Alles wat waar is, Algemene beschouwingen 2023'