Terugblik: Gerald Troost, christelijke politiek en de prijs van kip

zaterdag 04 december 2004 14:52

Op vrijdag 26 november jl. gaf de bekende zanger Gerald Troost een concert in de voormalige bioscoop aan de Oude Delft. De avond was georganiseerd door Perspectief, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie in samenwerking met de kiesvereniging Delft/Schipluiden.

Op vrijdag 26 november jl. gaf de bekende zanger Gerald Troost een concert in de voormalige bioscoop aan de Oude Delft. De avond was georganiseerd door Perspectief, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, in samenwerking met de kiesvereniging Delft/Schipluiden.

Gerald, die samen optreedt met zijn vrouw Nelinda, zong een aantal 'kippenvel'liederen.

Thuis
(naar aanleiding van het overlijden van een jonger broertje van Gerald)

de zon gaat langzaam onder
hier aan het einde van de dag
ik zoek alweer een tijdje
naar het plekje van jouw graf

ik heb het lang vermeden
want het is al lang geleden
dat ik hier ben geweest
zo dicht bij mijn verdriet

het doet pijn
als ik de steen
met jouw naam erop zie staan
't gemis is door de jaren
nog lang niet weggegaan
en waar moet ik nu schuilen,
oh, als een kind sta ik te huilen
maar mn tranen drogen langzaam
hier in de warmte van de zon

je bent thuis
je hebt een plekje in de hemel
en je vliegt met de vleugels van de tijd
en ja ik weet, God zorgt voor jou,
ja ik weet, ik zie je gauw
want ik ga naar huis

Mijn gedachten dwalen langzaam
naar een tuin hier ver vandaan
ik ervaar een diepe vrede
ik zie een engel staan
hij spreekt met warme woorden
al wat dood is, is herboren
Jezus Hij is opgestaan
en wie gelooft zal met Hem gaan

(...)

In een goed gevulde zaal, een voormalige bioscoop en het huidige onderkomen van de studentenvereniging CSR,  werd met veel aandacht geluisterd naar de liedjes van Gerald en Nelinda.

Naast het optreden van Gerald en Nelinda kwamen ook voormalig Tweede Kamerlid, Dick Stellingwerf en stand-up comedian Marcello Stewart op het toneel.

Dick Stellingwerf, die zich deze avond een waardig vervanger van André Rouvoet toonde, gaf aan dat het 'raar' kan lopen in de politiek: als geïnteresseerde jongere heeft hij zich destijds aangemeld bij een politieke partij. Hij werd al snel - zonder dat hij het zelf had gezocht - gevraagd als bestuurslid van de kiesvereniging, kwam daarna op de kandidatenlijst voor de gemeenteraad, werd (onverwacht) gemeenteraadslid, werd vervolgens (onverwacht) wethouder en kwam uiteindelijk in de Tweede Kamer terecht.

In de Tweede Kamer, maar ook al in zijn tijd als wethouder, werd hij alom geprezen vanwege zijn inhoudelijke kennis. Met name (nadenken over het) "milieu" is hem op het lijf geschreven.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Dick's betoog vooraf werd gegaan door een videofilm met als titel "Hé, wat doe jij er aan!?" en als thema "milieu".
Dick schotelde zijn gehoor voor dat een christen in de politiek, juist ook de gemeentelijke politiek, handen en voeten kan geven aan zijn christen-zijn. Mede gevoed door antwoorden uit de zaal kwam hij tot de conclusie dat christelijke waarden en normen het 'kleed' zijn dat de samenleving het beste past.
Al met al leverde Dick met zijn betoog en vragen aan de zaal een zinvolle bijdrage aan deze avond.

Dat laatste geld ook voor de bijdrage van de presentator van deze avond, Marcello Stewart, alias "the preacher" alias "dr. Johnny Love", al was dat op een heel ander vlak. Marcello introduceerde zichzelf als de "eerste zwarte minister-president van Nederland".
Een meer serieuze ondertoon had zijn pleidooi om de vele duizenden christenmigranten in Nederland meer bij de politiek te betrekken.
Eerder op de avond had hij de lachers al op zijn hand gekregen door aan te geven dat de slechte economische situatie in zijn geboorteland Suriname de gemoederen op een bepaald moment minder had bezig gehouden dan de prijs van kip. Zelfs de minister-president was er aan te pas gekomen om de onrust, die over de voorgenomen stijging van de prijs van kip was ontstaan, tot bedaren te brengen. Met dit laatste werd aangegeven dat niet alleen in Nederland de gemoederen soms hoog kunnen oplopen over iets schijnbaar onbelangrijks...

Het was een "goede" avond, in de ruimste zin van het woord.

nog een nummer van Gerald Troost: "Toeval"

Ik lig in het gras en kijk
recht omhoog
met mijn blik op oneindig