Solidariteit in het afvalbeleid

Plastic rapen.jpgmaandag 03 juni 2024 12:30

De ChristenUnie waardeert de inspanning van het college om te voldoen aan afvaldoelstellinge, maar wij hebben ook het afvalbeleidsplan Grip Op Delft met stijgende zorg gelezen. Hier en daar waren wij teleurgesteld en soms zelfs boos. Het onderzoek naar de invoering van een recycle-tarief, nl. extra betalen voor restafval komt niet over als een onderzoek. De hele tekst ademt de sfeer "we gaan het doen en we laten de inwoners er aan wennen." Het is een invoeringsscenario!

En weet u voor wie dit voorgestelde beleid het beste uitpakt? Voor inwoners met voldoende financiële middelen. Laat ik mijzelf nemen, ik heb voldoen ruimte voor een compostbak en een wormenhotel. Ons GFT is minimaal, we kunnen toe met nog niet eenmaal per kwartaal de groene kliko aan de straat te zetten. PMD? Wij zijn in staat om heel weinig verpakkingen te kopen, onze PMD bak kan eenmaal per kwartaal aan de straat en de hoeveelheid restafval is amper een halve vuilniszak per maand. Weet u hoe dat komt? Ik heb de ruimte, we zijn een 2,5 persoons huishouden en we hebben de middelen en de tijd om op heel goed na te denken over onze boodschappen en aankopen. We zijn gezegende mensen.

Maar als uw situatie heel anders is, als u weinig ruimte hebt om te wonen, weinig tijd hebt om uw boodschappenlijst goed voor te bereiden, veel tijd moet besteden aan opvoeden of mantelzorg, dan ziet het plaatje er heel anders uit. De gezinssituatie, woonsituatie en levensfase maken nogal uit.

We hebben drinkwater, er zijn wegen, fiets- en voetpaden, we hebben riolering en afvalinzameling, we hebben een gezondheidssysteem enzovoorts. Hiervoor is infrastructuur nodig en die kan er alleen zijn omdat er een principe van solidariteit is. Dat mist in dit beleidsplan, daarom is een recycletarief wat de ChristenUnie betreft geen goed idee. Dit beleid heeft alleen oog voor financiële prikkels. Mogelijk bereik je hiermee cijferdoelstellingen. Wordt afval inzameling duurder? Zeg dat dan. Maar kom niet met een onderscheid dat vooral de mensen bevoordeelt die het al voor elkaar hebben of het kunnen regelen. Ik sluit af met een vraag: Wie in Delft betaalt de afvalrekening?

Bert van der Woerd

Reacties op 'Solidariteit in het afvalbeleid'