| | Beste lezer,
Onlangs presenteerde het college van B&W de Programmabegroting 2016-2019, die vanaf 2017 zowaar weer sluitend is. Delft is op weg naar financieel herstel, maar eenvoudig is dat niet. Tijdens de raadsvergadering van donderdag 5 november heeft de Delftse gemeenteraad ingestemd met deze begroting. De ChristenUnie heeft daarbij een aantal zaken aan de orde gebracht die naar ons idee anders of beter kunnen. Zo hebben we gepleit voor heldere criteria om de OZB weer te kunnen verlagen, deden we een voorstel om de hondenbelasting niet in te voeren, zorgden we ervoor dat er recht gedaan wordt aan het ISR, en wordt op ons initiatief onderzocht of we geld laten liggen doordat we geen precario heffen op kabels en leidingen. Ook hebben we aandacht gevraagd voor Beschermd wonen, en de uitbundige inzet van buurtsportcoaches. Veel van deze onderwerpen hebben we succesvol ingebracht. In deze nieuwsbrief informeren we u daarover.
Joëlle Gooijer | | | | | | Recht doen aan het Instituut Sociaal Raadslieden | | | | | | De gemeenteraad is het unaniem eens met de motie van de ChristenUnie om niet te experimenteren met het ISR dat (vaak kwetsbare) burgers ondersteunt bij sociaaljuridische problemen. De motie was een reactie op het collegevoorstel in de begroting om het ISR onder te brengen bij Delft voor Elkaar en er vanaf 2017 100.000 euro extra op te bezuinigen.
Naar aanleiding van de motie zal aankomend jaar een (door een externe partij geleid) onderzoek plaatsvinden naar een passende plaats voor het ISR waarin de onafhankelijkheid van het instituut behouden blijft. En belangrijker nog, waar de sociaal raadslieden voor elke burger rechtstreeks te bereiken zijn. We willen hiermee voorkomen dat iemand bij een centrale balie kan besluiten of een zaak wel of niet complex genoeg is voor het ISR. Lees verder | | | | | | Aanzienlijke verhoging OZB Het college heeft voorgesteld om de OZB met ruim 9% te verhogen. Er zijn volgens het college, na jaren van bezuinigen (70 miljoen op een begroting van ongeveer 350 miljoen) niet veel opties meer om de uitgaven te beperken. Om het gat tussen inkomsten en uitgaven te sluiten wil het college nu te lange leste de OZB verhogen. De ChristenUnie vindt dat OZB verhoging niet zomaar ingezet mag worden om gaten in de begroting te dichten.
Delft is nu al een van de duurste gemeenten door onder andere de OZB (127% van het gemiddelde). Daarom is het van groot belang dat de OZB zo snel als kan weer wordt teruggebracht. Veel partijen gaven aan dat deze OZB verhoging tijdelijk moet zijn. Intussen kan het erg lang duren voor Delft weer financieel gezond is, zeker als partijen daar verschillende beelden bij hebben. Daarom hebben we gepleit voor heldere criteria voor het terugdraaien van de OZB verhoging en het initiatief genomen voor een motie. Deze is met een ruime meerderheid aangenomen. | | | | | | Terugdraaien hondenbelasting? Een ander voorstel uit de begroting is de invoering van hondenbelasting per 2017. Het college hoopt daar 250.000 euro (ca. 100 euro per hond) mee op te halen. De kosten voor de uitvoering (handhaving) zijn geraamd op 50.000 euro. De ChristenUnie is geen voorstander van de invoering van deze belasting, omdat een kleine groep Delftenaren hierdoor onnodig extra wordt belast met de financiële problemen van de stad. Deze belasting heeft namelijk geen effect op het schoonhouden van de stad of dienstverlening aan honden. Het is echt alleen bedoeld om extra geld binnen te halen. De ChristenUnie vindt dat je daarvoor een zo breed mogelijke belasting moet inzetten. En dat is de OZB. Deze hoeft slechts €2,17 per gezin te stijgen om de hondenbelasting niet in te voeren. We hebben daarom een motie ingediend om de hondenbelasting niet in te voeren. Het college bleek hierover harde afspraken met elkaar te hebben gemaakt. De motie heeft het dus niet gehaald. Er is nog een kans dat de hondenbelasting niet wordt ingevoerd. Zie daarvoor het bericht over precario…. | | | | | | | | Precario op kabels en leidingen | | | | | | Delft loopt jaarlijks zeker 1 miljoen euro mis! Er wordt namelijk geen belasting geheven op kabels en leidingen. De ChristenUnie wil dat het college haar uiterste best gaat doen om deze precario zo snel mogelijk te gaan heffen. Daarmee kan de voorgestelde OZB verhoging grotendeels van tafel. Een aantal punten op een rij:
- Precario heffen wordt al langer gedaan. Gemeenten als Rotterdam en Den Haag heffen wel precario op kabels en leidingen en ontvangen daardoor jaarlijks ettelijke miljoenen van Stedin. Delft profiteert niet van deze inkomsten, maar Delftenaren betalen wel mee via hun energierekening.
- Effecten van invoering zijn kleiner dan bijvoorbeeld OZB verhoging. Als Delft deze precario invoert, wordt deze wellicht verrekend door netbeheerder Stedin met de tarieven voor alle inwoners in de regio. Dit zal dus effect hebben op de energietarieven. Maar dit is voor de inwoners van Delft fors minder dan de OZB verhoging die nu door het college wordt voorgesteld.
- Het is mogelijk. Het college beweerde aanvankelijk dat het niet mogelijk is om precario op kabels en leidingen te heffen, omdat deze mogelijkheid was afgekocht. Uit bestudering van de stukken bleek echter dat dit niet klopt en op dit moment is het nog niet duidelijk of het nu mogelijk is of niet. De ChristenUnie wil dat het college snel duidelijkheid geeft hierover.
Tijdens de begrotingsraad hebben we daarom een motie ingediend waarin het college wordt opgedragen om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven en precario op kabels en leidingen van Stedin in te voeren als blijkt dat die mogelijkheid er is. We willen daarmee de voorgestelde OZB stijging deels voorkomen. De coalitiepartijen wilden echter geen koppeling met de OZB. Wel wilden ze de hondenbelasting van tafel, als blijkt dat deze precario geheven kan worden. De rest van de eventuele opbrengst moet dan naar de Algemene Reserve.
Dit heeft geleid tot een aangepaste motie die unaniem door de raad is aangenomen. | | | | | | Beschermd wonen | Sinds begin dit jaar is de gemeente ook verantwoordelijk voor Beschermd Wonen. Het gaat om kwetsbare groepen bewoners (zoals verstandelijk gehandicapten, psychiatrische patiënten, etc.) en om vele miljoenen euro's. Het Rijk is flink in de weer met de budgetverdeling waardoor er grote risico’s zijn ten aanzien van de budgetten. Intussen heeft de Raad nog nooit met de wethouder over dit beleidsterrein gesproken. Maar als er te weinig ingezet wordt op Beschermd Wonen komen problemen mogelijk elders in de samenleving terug. Zo meldde het Leger des Heils onlangs een stijging van het aantal problemen in de dagopvang, veroorzaakt door mensen die eigenlijk begeleid zouden moeten wonen. Daarom willen we met het college kunnen praten over de keuzes die hierover in Delft gemaakt worden. De motie roept daarom op om een visie te ontwikkelen op beschermd wonen en deze voor de zomer van 2016 aan de Raad voor te leggen. Deze motie is unaniem aangenomen. | | | Onrechtmatige boetes | In Delft zijn er op basis van de Fraudewet boetes opgelegd aan mensen die een uitkering ontvangen maar de plichten die daarbij horen niet zijn nagekomen (bijvoorbeeld doordat ze een formulier niet tijdig hebben ingeleverd). De rechter heeft geoordeeld dat deze boetes (die door het Rijk zijn bedacht, maar door gemeenten worden opgelegd) onrechtmatig zijn, omdat ze veel te hoog zijn. We hebben ons aangesloten bij de motie van D66 die het college opdraagt om deze onterecht geïnde boetes terug te betalen. Het college wilde dit niet doen, omdat de uitvoeringskosten te hoog zijn. Dat staat haaks op de principes van een rechtvaardige overheid. Onterecht ontvangen geld moet gewoon worden terugbetaald. Juist aan deze doelgroep, die gemakkelijk in grote financiële problemen komt als (een deel van) de uitkering wordt ingehouden. Gelukkig was een ruime meerderheid van de Raad het met ons eens en werd ook deze motie aangenomen. | | | | | | | | | Duidelijkheid over buurtsportcoaches Onze motie over buurtsportcoaches is ook aangenomen. Delft kiest ervoor om maximaal deel te nemen aan de Rijksregeling voor Buurtsportcoaches, maar gelet op de financiële situatie betwijfelt de ChristenUnie of dit te rechtvaardigen is. De wethouder wilde vorig jaar (nog) niet bezuinigen op de budgetten voor buurtsportcoaches (ruim €200.000,- per jaar). Hij hield de raad voor dat we de evaluatierapporten af moesten wachten die in de loop van 2015 zouden verschijnen. Na herhaaldelijk vragen, stuurde de wethouder de evaluatie één dag na de begrotingscommissie naar de raad. Dus weer konden we geen consequenties trekken voor het nieuwe begrotingsjaar. Onbegrijpelijk! In de motie vragen we het college om voor de bespreking in de commissie Sociaal Domein (dit nu gepland staat voor begin 2016) uit te leggen wat het effect zou zijn van een lagere inzet buurtsportcoaches, want uit de evaluatie blijkt dat helemaal niet duidelijk te worden. | | | | |