Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief juni/juli 2015

Toekomst Kinderboerderij Tanthof onzeker

In de raadsvergadering van 2 juli heeft de coalitie besloten om de stad slechts vier maanden de tijd te geven om de kinderboerderij in Tanthof over te nemen. Als dat niet lukt, wordt deze kinderboerderij per 1 november omgevormd tot dierenweide. Een onbegrijpelijke keuze wat de ChristenUnie betreft!

Een bericht van het bestuur van de kiesvereniging….

Terwijl ik deze bovenstaande regel tik, schiet het door me heen: kiesvereniging? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat die niet meer bestaan. En ja hoor, in een schrijven van de landelijke ChristenUnie staat het inderdaad: in november vorig jaar is het besloten dat de kiesverenigingen in de loop van 2015 ‘afdelingen’ zullen gaan heten. Dus passen we ons maar meteen aan: dit is een bericht van de Afdeling Delft van de ChristenUnie! En om maar meteen de volgende ‘nieuwe’ stap te zetten: we zoeken NIEUWE bestuursleden.

Op zich is dat al ‘oud nieuws’, aangezien we dit vorig jaar al bij de Algemene Ledenvergadering lieten weten in verband met de ‘uitstroom’ van bestuursleden richting fractie, dankzij de fantastische uitslag van de verkiezingen voor de gemeenteraad! Maar nu zit het oude bestuur met de gebakken peren en gaan ze een beetje aan het succes ten onder: we zijn nog maar met z’n tweeën en we vervullen ongeveer vijf functies: een stevig bestuur bestaat volgens de landelijke richtlijnen uit een mens of vijf. We hebben ze even voor u opgezocht: een voorzitter, een penningmeester, een secretaris, een politiek secretaris en een bestuurslid communicatie en promotie. Zo, bent u daar nog? Als u daarnaast weet dat wij, de beide bestuursleden, vorig jaar zomer officieel aftredend waren en dat ook daadwerkelijk van plan waren, begrijpt u ongetwijfeld de volgende oproep: dringend gevraagd: enthousiaste leden van de ChristenUnie in Delft die iets voor Delft en de ChristenUnie willen betekenen!

U heeft nu de kans om in een verhoudingsgewijs rustige periode aan te treden en kennis en ervaring op te doen. Vanuit deze bestuursfunctie kunnen mogelijk tezijnertijd verdere stappen worden gezet in de plaatselijke politiek. Op de website vindt u de profielen van de genoemde functies. Natuurlijk is het niet beslist noodzakelijk om in Delft al deze functies in te vullen, maar een bestuur van vier personen zou toch aan te bevelen zijn. De tijdbelasting valt wel mee: hou rekening met één à twee dagdelen per maand in normale omstandigheden.

Heeft u belangstelling en/of vragen? Een mailtje met vragen aan voorzitter/penningmeester Jan Bron of aan mij, Mattie Mostert, wordt gegarandeerd beantwoord!

Gemeente houdt mogelijkheid voor intramurale zorg voor jeugd open

Het motto van de gemeente als het gaat om jeugdzorg is ‘van zware naar lichtere zorg’ en van ‘intramuraal naar extramuraal’ (van instelling naar gezin). De instellingen worden afgebouwd en kinderen moeten ondergebracht in pleeggezinnen. Het aantal pleeggezinnen moet dan fors toenemen.

De CU staat in principe achter het motto van de gemeente.  Over het algemeen is het voor kinderen het beste om op te groeien in een (pleeg)gezin. Dit is echter soms niet mogelijk. Daarom is het van belang dat een intramurale voorziening, denk aan een gezins- of logeerhuis, mogelijk blijft.

Daarnaast vinden wij het van belang dat pleegouders zorgvuldig geselecteerd worden. De behoefte aan kwantiteit (meer pleegouders) mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het selectieproces. Niet elke ouder is immers geschikt als pleegouder.

De gemeenteraad heeft donderdag 2 juli een amendement van de ChristenUnie, waarbij CDA, SP, Stadsbelangen en Fractie van Koppen zich vooraf hadden aangesloten, unaniem aangenomen. Hiermee zorgen we ervoor dat er niet getornd zal worden aan de eisen aan pleegouders. Ook blijft het mogelijk dat een kind gebruik maakt van een gezins- of logeerhuis als opname in een pleeggezin geen passende oplossing biedt.

Voorlopig geen basisschool op islamitische grondslag in Delft

In januari van dit jaar heeft de Stichting Islamitisch College voor de vijfde maal een aanvraag ingediend bij de gemeente voor de oprichting van een basisschool op islamitische grondslag in Delft (eerder in 2003, 2004, 2005, 2006). Begin juni heeft het college besloten deze aanvraag af te wijzen. Dinsdag 16 juni vond hierover het debat plaats in de commissievergadering. Wat is het standpunt van de ChristenUnie als het gaat om islamitische basisscholen en over deze specifieke aanvraag?

Lees hier de verdere toelichting.

CU SIDDER-fractie de beste in debat

Tijdens een debat in de raadszaal op 27 mei in het kader van Scholieren In De DelftsE Raad (SIDDER) 2015 kwamen de leerlingen die de ChristenUnie (foto) vertegenwoordigden als beste fractie uit de bus. We feliciteren Martijn Jorissen, Bas van Sommeren, Chris van Dijk en Chris Baljé met dit prachtige resultaat!

Fractiedag: vernieuwde energie voor na het reces

Zaterdag 27 juni hadden we als fractie onze jaarlijkse fractiedag. Tijdens deze dag keken we terug naar het afgelopen jaar, benutten we de tijd om onszelf als team en fractie te versterken en weer klaar te zijn om hard aan de slag te gaan na het zomerreces.

De dag begon met onze focus te richten op God door middel van bijbelstudie. In ons werk voor de ChristenUnie en Delft zijn we afhankelijk van God en zonder Hem kunnen we dit niet doen. Daarnaast zijn we afhankelijk van elkaar. Na de verkiezingen zijn we met een nieuw team aan de slag gegaan. Door terug te blikken zien we hoe mensen zijn gegroeid en hoe de fractie en een goed samenwerkend team is geworden. Het laatste deel van de dag gingen we samen met een coach aan de slag om concreet te maken waar we volgend jaar mee aan de slag willen, op basis van meer te kunnen halen uit onze speerpunten en het verkiezingsprogramma. We blikten terug op wat deze punten betekenen en hoe we hier iets concreet mee kunnen doen in het komende jaar.

De dag gaf ons energie om volgend jaar nog meer te doen voor de stad Delft, als team, als ChristenUnie, maar voornamelijk voor God!

Als u vragen of opmerkingen heeft voor de fractie, laat het ons weten! fractie@delft.christenunie.nl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts