Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief oktober/december 2016

Parkeren blijft helaas haasten voor kerkgangers op zondag

Tijdens de laatste commissievergadering “Ruimte en Verkeer” is de evaluatie van het parkeerbeleid besproken. De wethouder heeft het parkeerbeleid geëvalueerd, en doet voorstellen om dit beleid te verbeteren. Omdat deze voorstellen geld kosten, wordt bij de kadernota in het voorjaar 2017 door het college een financiële dekking gepresenteerd. Als fractie kunnen we ons vinden in de meeste voorstellen, maar we vinden dat de evaluatie beter had gemoeten. Daarbij hebben we in de Raadsvergadering van 1 december aanvullende voorstellen gedaan om de bloktijden in de schil om het centrum te verminderen, en om het vergunningparkeren in het centrum om 13u in te laten gaan in plaats van om 12.00u, om daarmee tegemoet te komen aan de wens van de Raad voor kerken.

Naar een woonvisie waarin iedereen meetelt

Iedereen telt mee. Ook in Delft. Daarom moet een nieuwe woonvisie recht doen aan onze eigen inwoners. In de Woonvisie Delft 2016-2023, die 1 december in de Raad is behandeld, lag wat de ChristenUnie betreft teveel nadruk op doelgroepen die we naar onze stad willen halen. De overheid is geen bedrijf, dat nieuwe klanten wil trekken, maar staat ten dienste aan haar inwoners. Ze staat pal voor hen die dreigen tussen wal en schip te raken! Daarom hebben we bij de bespreking van onze woonvisie aandacht gevraagd voor de leefbaarheid in onze stad, en voor de huisvesting van kwetsbare groepen.
Lees meer over onze inbreng voor de woonvisie

Afscheid van Mattie Mostert en Jan Bron op afgelopen ALV

Tijdens onze ledenvergadering op 16 november 2016 namen wij afscheid van Jan Bron (voorzitter) en Mattie Mostert als bestuursleden van de ChristenUnie-afdeling Delft. Er was grote waardering voor hun jarenlange inzet ten behoeve van de plaatselijke afdeling. Uit de handen van Jan Harm Boiten - voorzitter van de Provinciale Unie Zuid-Holland - werd Mattie extra in het zonnetje gezet voor zijn inzet die teruggaat tot de tijd van de RPF (zie foto). Met algemene instemming werden Dick van der Goot respectievelijk Willem Schrier als hun opvolgers aangewezen. Verdere uitbreiding van het bestuur is in voorbereiding.

Joëlle Gooijer en Jabco Vreugdenhil gaven ons tijdens de ledenvergadering een helder doorkijkje in de dingen waarmee onze gemeenteraadsfractie zich bezighoudt, zoals het kritisch doorlichten van de gemeentebegroting. Verder werd van gedachten gewisseld over onze betrokkenheid bij de komende Tweede-Kamerverkiezingen (2017) en onze voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen in het jaar daarna.

Het nieuwe bestuur gaat bovendien met enkele leden in gesprek over ideeën om tot een enthousiast functioneren van de gehele afdeling te komen.

Update over omgekeerd inzamelen en financiën Avalex

In de raad van 1 december werd gesproken over het uitvoeringsplan van onze afvalverwerker Avalex voor de nieuwe vorm van afvalinzameling: het omgekeerd inzamelen. Dat omgekeerd inzamelen houdt in dat waardevolle grondstoffen zoals plastic, metaal, papier en drankkartons aan huis worden opgehaald, maar het restafval moet worden weggebracht naar brengstations in de wijk. Ook GFT-afval wordt nog thuis opgehaald. De ChristenUnie hoopt, met Avalex, dat dit een grote bijdrage gaat leveren aan meer hergebruik van waardevolle grondstoffen. Het omgekeerd inzamelen zal eerst worden ingevoerd in de wijken Harnaschpolder en Hof van Delft. Na de evaluatie van de invoering in deze wijken zal het verder worden uitgerold.

Hoewel de invoering van het nieuwe systeem een mooie ontwikkeling is, gaat dit wel gepaard met allerlei risico’s. Bijvoorbeeld het risico dat het systeem minder goed zal werken dan gedacht en allerlei financiële risico’s. Die laatste risico’s zijn extra relevant in het licht van de meest recente ontwikkelingen bij Avalex. De meest recente financiële update van Avalex is dat een te verwachten overschot van 2,4 mln in 2016 is verdampt. Wij hebben hierdoor sterk de indruk dat de financiële sturing bij Avalex tekort schiet. Vrijwel alle partijen in Delft delen die zorg en dat geldt ook voor de partijen in de andere gemeenten waar Avalex werkzaam is

Tegelijkertijd zien we dat de afvalstoffenheffing in Delft zo hoog is dat daardoor Delft bovenaan het lijstje met hoogste woonlasten staat. Dat moet dus beter, en we hebben het college opgeroepen scherp toezicht te houden op de financiën van Avalex. Daarnaast hebben wij met bijna alle andere partijen in de gemeenteraad een motie ingediend met de opdracht aan het college om na te denken over de toekomst van Avalex: welke scenario’s zijn denkbaar voor een efficiënte en sterke afvalinzamelaar met én zonder het huidige Avalex. Die motie is aangenomen. We hebben het college daarbij geadviseerd samen op te trekken met de andere Avalex-gemeenten.

Inspirerende collegetour met Eppo Bruins georganiseerd door studentenvereniging C.S.R. Delft

Bij de studenten van C.S.R. Delft gaf Eppo Bruins een open, eerlijke en daardoor inspirerende kijk in zijn werk als kamerlid, maar ook wat voor student hij was en welke ontwikkeling hij is doorgegaan. Op de avond, die op 17 november was georganiseerd en waar de zaal afgeladen vol was, werden veel vragen gesteld, grappen gemaakt en was een gezellige sfeer.

Bekijk meer foto's op de Facebook van PerspectieF Delft e.o.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts