Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief december 2015

Beste nieuwsbriefontvanger,

Namens de fractie en het bestuur van de ChristenUnie Delft wensen we u fijne kerstdagen en een gezegend nieuwjaar.

Net voor het kerstreces hebben we als fractie een drukke tijd gehad. Vrijdag 18 december werden we verrast met een extra ingelaste vergadering over extra investeringen in het Prinsenhof. De dag ervoor was er een drukke raadsvergadering over onder andere de evaluatie evenementenbeleid en parkeren in het Nieuwe Delft. Het mooiste was dat we aan het begin van de vergadering Bram Gille als nieuw commissielid in onze fractie mochten verwelkomen. In deze nieuwsbrief vertellen we u wat meer wat ons zo net voor de kerst allemaal bezighield.

Veel leesplezier!

Johan Nederend, fractiesecretaris

Halsoverkop vergaderen over het Prinsenhof en Straatje van Vermeer

Vrijdagavond 18 december jl. moest de gemeenteraad van Delft in een extra ingelaste vergadering halsoverkop besluiten over een extra investering van 2,2 miljoen die nodig is voor de beveiliging van het Prinsenhof. In diezelfde vergadering is besloten over het voorstel van het college om dit voorjaar het Straatje van Vermeer een aantal maanden in Delft ten toon te stellen. Dit voorstel zou eerst pas in januari 2016 behandeld worden, maar werd nu een maand naar voren gehaald in verband met de samenhang met het eerstgenoemde voorstel. In een hele korte tijd moet je dan als raadslid besluiten over grote hoeveelheden geld. Het is lastig om snel alle informatie boven tafel te krijgen die nodig is om een goed besluit te nemen en om deze investering af te wegen tegen andere (belangrijke) zaken in de stad.

De Raad bleek unaniem enorm ontstemd over deze gang van zaken – en het gevoel overvallen te worden. Daarom komt er een onderzoek naar hoe het zover heeft kunnen komen. Daarover zullen we dan nogmaals in debat gaan.

Lees meer over de conclusies, motie van afkeuring en de gang van zaken...

Bram: ons nieuwe commissielid

Aan het begin van de raad op 17 december is ons nieuwe commissielid/ niet-raadslid Bram Gille geïnstalleerd. Hij zal zich voornamelijk bezighouden in de commissie Economie, Financiën en Bestuur.

Lees ook: "Even voorstellen: Bram, ons nieuwe commissielid"

Parkeren in Nieuw Delft: teveel veranderingen in één keer is onverstandig

In de commissie Ruimte, Verkeer en Wonen van december is de parkeervisie voor Nieuw Delft besproken. Dit is het Spoorzone gebied waar in de komende jaren woningen, winkels en kantoren gebouwd worden. Als ChristenUnie fractie vragen we ons sterk af of deze visie ook in de praktijk een goede oplossing zal blijken. Voor al de veranderingen (minder parkeerplaatsen voor bezoek, uitgaan van langere loopafstanden van parkeerplaats tot bestemming, meer dubbelgebruik van parkeerplaatsen en het niet bouwen van een openbare parkeerplaats) op zichzelf is best iets te zeggen, maar al deze aanpassingen tegelijk invoeren lijkt ons niet verstandig. Het risico met deze visie is dat het lastig wordt om te parkeren in Nieuw Delft en dat de bewoners van de omliggende wijken hier de dupe van worden. In de raadsvergadering heeft de wethouder toegezegd om – in reactie op de breed geuite zorgen uit in de raad – in de tweede helft van 2016 met een voortgangsbrief te komen over de parkeerontwikkelingen in Nieuw Delft. Op die manier kunnen we tijdens het proces als Raad toch nog bijsturen.

Evaluatie evenementen-beleid: het mag weleens wat zachter

In de raad van 17 december ging het ook over een evaluatie van het evenementenbeleid. De ChristenUnie heeft vooral aandacht gevraagd voor geluidsoverlast. Vooral in de binnenstad ervaren bewoners veel overlast van het geluid van de vele evenementen, groot en voornamelijk ook klein. De regelgeving biedt op dit moment aan horecagelegenheden de mogelijkheid om 12 keer paar jaar zonder vergunning (incidentele ontheffing) een festiviteit te organiseren waarbij de geluidsnormen overschreden mogen worden. Met de verschillende horecagelegenheden in de stad wordt bewoners van de binnenstad, vooral in de zomer, weinig rust gegund. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is recent met het voorstel gekomen om alleen nog maar de binnen activiteiten in aanmerking te laten komen voor de incidentele ontheffing en buitenactiviteiten allemaal vergunning-plichtig te maken.

De ChristenUnie staat helemaal achter dat voorstel. In de gemeenteraad hebben we de wethouder gevraagd om een uitgewerkt voorstel, na overeenstemming met alle betrokken partijen, zo snel mogelijk aan de raad voor te leggen. Op die manier kan gerealiseerd worden dat nog voor het terrasjesseizoen de nieuwe regelgeving er is en de geluidsoverlast hopelijk verminderd kan worden. De wethouder heeft hier positief op gereageerd en aangegeven hiervoor zijn best te gaan doen.

Betere handhaving op overtreding geluidsnormen

Een ander issue, als vervolg op de evaluatie evenementenbeleid, was de handhaving van geluidsoverlast. De CU heeft geconstateerd dat geluidsoverlast in Delft per saldo wordt gedoogd. Er wordt namelijk maar 5 keer per jaar gehandhaafd. Collegepartij VVD vond ook dat de handhaving tekort schoot, maar bleef steken in het vragen om een evaluatie van de geluidsoverlast. Deze evaluatie heeft de burgemeester toegezegd, maar de CU heeft de VVD voor gehouden dat het wel minimaal is wat de deze partij hier vraagt. Daartoe uitgedaagd vond de VVD het een goed idee om samen met de CU bij de voorbereidingen van de begroting voor 2017 een voorstel uit te werken voor meer budget voor handhaving.

Vluchtelingen welkom in Delft?! - het vervolg

In september heeft de gemeenteraad het college gemaand om zich pro-actiever in te zetten voor de (opvang van) vluchtelingen in Delft. Dinsdag 1 december praten we in de commissie Sociaal Domein met de wethouder verder over de plannen en acties van dit college. Kortgezegd komen deze plannen erop neer dat Delft niet mee wil werken aan noodopvang of de komst van een asielzoekerscentrum. Delft wil wel (versneld) vluchtelingen met een status huisvesten, zodat er plekken vrijkomen in asielzoekerscentra, en dat is hard nodig. Maar uit het dit weekend gesloten akkoord blijkt dat dit niet genoeg is. Er is ook meer (nood)opvangcapaciteit nodig.

Wat de ChristenUnie betreft zou er meer solidariteit mogen spreken uit de plannen van de gemeente Delft. Solidariteit met vluchtelingen én solidariteit met andere gemeenten die wel (nood)opvang bieden. In Nederland – en ook in Delft - zijn we gezegend met welvaart, vrijheid en vrede. Voor de vluchtelingen die hier aankomen, moeten we zorgen zoals we voor onszelf zorgen, zolang ze hier zijn. De vluchtelingendiscussie roept twee soorten emoties op: barmhartigheid en bezorgdheid ofwel naastenliefde en angst. De slechtste manier om met deze gemengde gevoelens om te gaan, is om te kiezen voor het één en het ander te ontkennen. We moeten een eerlijk gesprek voeren waarbij we uitgaan van realistische feiten.

Lees meer over de standpunten van de ChristenUnie over Vluchtelingen.

Het nieuwe Taal en Cultuur Centrum in Delft

De ChristenUnie heeft in de raadsvergadering van 26 november ingestemd met de toekomstplannen voor de bibliotheek DOK en de verzelfstandiging van het vrijetijdsdeel van de VAK, het centrum voor de kunsten. We staan achter de plannen, maar hadden tijdens de behandeling nog wel de nodige vragen over de financiële onderbouwing en het risico op verlies van een veelzijdig aanbod.

Lees verder over de achtergrond van het TCC en onze argumentatie.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts