Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief april/mei 2016

Een grote supermarkt in de Kruisstraat?

Afgelopen maand behandelden we een plan om een Lidl te vestigen in de Kruistraat (binnenstad, tegenover het Yperdek). Vele insprekers maakten duidelijk dat het ontwerp, een grijze blokkendoos van 10 meter hoog, niet aansluit bij de bebouwing en dat de verkeersproblematiek en de overlast van vrachtwagens flink zou toenemen. De ChristenUnie kan zich net als de meeste partijen in de gemeenteraad volledig aansluiten bij die kritiek. Tot onze boosheid en verbazing staan bewoners en de gemeenteraad echter buiten spel.

Veiligheid en Buitenhof

In april bespraken we in de Raad de algemene ontwikkelingen qua veiligheid in Delft, met speciale aandacht voor de Buitenhof. In de discussie kreeg het laatste nadrukkelijk de boventoon, ook in reactie op wat zowel via insprekers als via de media naar voren kwam. Intusen bleek dat de veiligheidscijfers een positief beeld laten zien. Maar zo wordt dat blijkbaar in dat deel van de stad niet ervaren.

Vervolg Referendum ‘Geen AZC’

Vorige maand hebben we als fractie tegen het inleidende verzoek voor een referendum 'geen AZC' gestemd, ook al voldeed het verzoek aan de Delftse Referendum verordening. Dat deden we niet omdat het onderwerp ons toevallig niet goed uitkomt, maar omdat we de maatschappelijke effecten van zo’n referendum niet voor onze rekening willen nemen. Zie daarvoor dit bericht op onze site. Dit werd afgesloten met de woorden: “De indieners van het referendum en de referendumkamer hebben nu de zware verantwoordelijkheid om de vraagstelling en de antwoordcategorieën zodanig te verwoorden dat verwarring en polarisatie zoveel mogelijk voorkomen worden. We wensen hen daar veel wijsheid bij toe.”

In de raad van 28 april stonden deze vraagstelling en antwoordcategorieën op de agenda. Deze is naar onze mening verwarrend en hebben daarom meegestemd met een voorstel van tekstwijzigingen.

Meer weten over het voorstel en de tekstwijziging? Klik hier.

ALV 13 april

Een aantal weken geleden was de ledenvergadering van de ChristenUnie Delft. Het belangrijkste onderwerp was de wijziging van de statuten. Vanuit de landelijke organisatie van de ChristenUnie zijn de lokale verenigingen omgevormd naar afdelingen. Door de hoeveelheid vragen en opmerkingen die deze wijziging met zich meebracht zijn de statuten alleen besproken.

Eerder werd je jaarrekening en begroting besproken. Aan het einde was er nog politiek nieuws vanuit de fractie en werd er nagedacht over de toekomst van de 'afdeling'. De avond werd afgesloten met een leuke borrel.

Consultatie zondagswet

D66 heeft het initatief genomen om de Zondagswet in te trekken. Minister Plasterk wil hierin meegaan, maar heeft eerst een internetconsultatie uitgezet, die loopt tot 1 juni. Dat betekent dat kerken en organisaties kunnen reageren, maar ook elke individuele burger.

Het is belangrijk dat christenen zich als actieve burgers opstellen in de samenleving. O.a. de RMU roept daarom haar leden op om deze internetconsultatie te benutten. Dat kan op allerlei manieren. U kunt zelf gaan reageren, liefst met een eigen tekst (omdat anders  alle reacties op één noemer worden gesteld). Maar u kunt ook actief de lokale afdeling van uw politieke partij of uw kerkelijke gemeente benaderen en vragen op welke wijze men op deze internetconsultatie wil reageren. Of misschien kent u nog andere personen die u op de internetconsultatie kunt wijzen.

Lees hier meer over deze actie.

CU Doet!

Op 12 maart hebben we als fractie een steentje bijgedragen aan NL Doet! Om 10.00 uur stonden we in onze oude kleren klaar om onze handen uit de mouwen te steken op de kinderboerderij in het Tanthof. Als klus kregen we de geitenstal. Na eerst barricades opgeworpen te hebben om de nieuwsgierige geiten op afstand te houden, konden we aan de gang met staalborstels en daarna de verfkwast. Het was heel dankbaar werk: de stal zat zo slecht in de verf dat het er na onze amateurverfkunsten weer prachtig uitzag. In de middag hebben andere vrijwilligers de stal afgeverfd.

Bekijk meer foto's van onze werkzaamheden.

Speciale actie voor leden!

De ChristenUnie is een partij van christenen, vóór iedereen. Met God, middenin de wereld. Op verschillende plekken in het land laat de ChristenUnie een eigen, christelijk geluid horen. Alleen met uw steun is dat moogelijk om dat te doen.

Wist u dat de overheid voor ieder lid subsidie geeft aan de partij? Ook daarom breiden we het aantal ChristenUnie-leden graag uit. Deze extra steun is bijvoorbeeld belangrijk voor de campagne voor de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Maar ook voor het project 'Politieke Smaakmakers'. In dit project worden jonge ChristenUnie-talenten opgeleid tot kandidaat voor de gemeenteraad. Met hen investeren we in een nieuwe generatie die zout en licht in de politiek willen zijn. Op deze manier investeren we in de toekomst van de ChristenUnie.

Door uw gezinsleden ChristenUnie-lid te maken, geeft u ons een extra steuntje in de rug. Het gezinslidmaatschap kost voor de rest van dit jaar €12,- per persoon en is aftrekbaar van de belasting.

Als dank voor hun extra steun, geef ik hen graag een welkomstgeschenk: heel geschikt als Moeder- of Vaderdag cadeau.

Klik hier om gebruik te maken van deze actie.

Barmhartigheid voor vluchtelingen; Welkom in Delft?! (deel 4)

“Barmhartigheid is zorg geven aan hen die geen andere helper hebben ongeacht wat je van diegene vindt, wat diegene gedaan heeft of wie diegene is”, aldus dominee Vroomans die kwam inspreken tijdens de commissievergadering over vluchtelingen in Delft. Het deed onze fractie goed dat er in het debat meerdere politieke partijen uitspraken uit het betoog van ds. Vroomans aanhaalden.

Lees meer over de bijdrage van dominee Vroomans.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts