Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief september 2016

Bus 62 – Wethouder voert motie niet uit…

Ondanks onze inspanningen zal buslijn 62 met ingang van de nieuwe dienstregeling niet langer langs de verzorgingshuizen Stefanna en Abtswoude rijden. De motie, die de raad op 2 juni aangenomen heeft om dit te voorkomen, heeft de wethouder niet uitgevoerd! De Metropoolregio besloten de OV-plannen ongewijzigd vast te stellen.

Vrijwel alle fracties uitten scherpe kritiek op de wethouder over zijn houding in dit proces. Tijdens de vergadering verschuilde de wethouder zich achter de ‘vastgestelde procedure’. Hierbij vergat hij te vertellen, en gaf niet toe, dat hij zelf anders had kunnen handelen.

Lees meer over onze inbreng tijdens de comissievergadering

Mededeling aan de leden van de afdeling Delft van de ChristenUnie Delft

Geachte leden,

Op de in april gehouden Algemene Ledenvergadering (ALV) van de ChristenUnie Delft werd het probleem van het al jaren te kleine bestuur en het gebrek aan nieuwe bestuurskandidaten onder de aandacht gebracht. De situatie werd nog urgenter door de voorgenomen verhuizing van voorzitter/penningmeester Jan Bron in de loop van volgend jaar.

Het bestuur is daarom zeer blij en dankbaar voor het feit dat er zich toch mensen hebben aangemeld die een bijdrage willen leveren aan de ChristenUnie Delft. In de afgelopen periode is met een aantal mensen nagedacht over de verdere stappen die gezet moeten worden, waarbij fractievoorzitter Joëlle Gooijer als adviseur optrad. Naast deze mensen hebben zich nog verschillende leden aangemeld die eveneens structureel of incidenteel mee willen denken en doen.

Het bestuur spreekt de hoop en de verwachting uit, dat de afdeling Delft van de ChristenUnie op deze manier met nieuw elan zich verder mag en zal ontwikkelen. Om die reden nodigen wij u nu reeds uit voor de Algemene Ledenvergadering (ALV) die we op woensdag 16 november 2016 hopen te houden waarin we de uitwerking van deze nieuwe ontwikkelingen aan u kunnen voorleggen. De volledige agenda voor deze ALV ontvangt u rond 1 november aanstaande.

Het bestuur van de afdeling Delft van de ChristenUnie,

Jan Bron, voorzitter/penningmeester,

Mattie Mostert, secretaris.

Duurzame aanpak problemen Buitenhof noodzakelijk

De hardnekkige problemen in delen van de wijk Buitenhof waren onderwerp van gesprek in de commissievergadering Sociaal Domein van dinsdag 6 september. Diverse insprekers illustreerden met hun verhaal de overlast die ze nog steeds of opnieuw ervaren. We zijn blij dat het college conform het verzoek van de ChristenUnie inzet op de structurele verhoging van het onderhoudsniveau van de wijk én op betere handhaving – die bereikbaar en zichtbaar is voor wijkbewoners.
Lees meer over de punten waar wij aandacht voor hebben gevraagd.

Gemengd model - onafhankelijkheid afhandelen bezwaren in geding

Als inwoner van Delft heb je de mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen een beslissing van de gemeente (bijvoorbeeld als je aanvraag voor bijstand is afgewezen, je geen vervoer in het kader van de WMO krijgt toegewezen of je aanvraag voor woonurgentie is afgewezen). Voorheen werden bezwaren altijd behandeld door een commissie voor bezwaarschriften. Daarin zitten deskundige juristen die niet in dienst zijn van de gemeente. Die mensen kunnen het bezwaar in grote mate van onafhankelijkheid beoordelen.

Begin vorig jaar heeft het college, na instemmen van de raad, besloten om sommige categorieën van bezwaar ambtelijk af te handelen. Voordelen hiervan zouden kostenbesparing en snellere afhandeling zijn. De ChristenUnie was hier geen voorstander van omdat je een zo onafhankelijk mogelijke beoordeling wilt om mensen te beschermen. Een beoordeling door ambtenaren kun je in onze ogen niet onafhankelijk noemen zeker als het om een bezwaar gaat tegen de gemeente.

Recent is het zogenaamde ambtelijk horen (ambtenaren die bezwaren afhandelen) geëvalueerd. Die evaluatie was beroerd, maar toonde volgens de wethouder het succes van ambtelijk horen aan. De vervolgstap is dat de wethouder het aantal categorieën bezwaarschriften waarbij ambtelijk gehoord kan worden wil uitbreiden. De ChristenUnie is vanzelfsprekend ook daar geen voorstander van.

Helaas werd duidelijk dat de waarborg, die in het ambtelijk horen is ingebouwd, om de beoordeling zo onafhankelijk mogelijk te doen niet goed functioneert. Die waarborg hield in dat er een rechtsbeschermingsbedrijf binnen de gemeente is opgericht dat apart staat van de rest van de gemeente. De juristen van dit rechtsbeschermingsbedrijf zijn verantwoordelijk voor het ambtelijk horen en het opstellen van de beslissing op het bezwaar. In de praktijk blijkt echter dat deze juristen niet zelfstandig tot een beoordeling kunnen komen omdat ze het met de juristen van de beleidsclusters eens moeten worden over de beslissing op het bezwaar.

De ChristenUnie zal in de raad van 29 september een motie indienen om de positie van het rechtsbeschermingsbedrijf sterker te maken. Wij roepen het college op ervoor te zorgen dat het rechtsbeschermingsbedrijf onafhankelijk tot een oordeel kan komen zonder afstemming met de juristen van de beleidsclusters. Tegelijkertijd zijn wij nog steeds tegenstander van het ambtelijk horen omdat ook de juristen van het rechtsbeschermingsbedrijf in dienst zijn van de gemeente en dus minder onafhankelijk zijn dan een commissie van externe juristen. En de noodzaak om af te stappen van een model waarin een commissie het bezwaar behandeld is ons nog steeds niet duidelijk.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts