Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief juni 2016

Joëlle Gooijer wint ChristenUnie Masterclass Award 2016

Van november 2015 tot en met mei 2016 was de Masterclass Christelijk Sociaal Denken van de ChristenUnie. Onze fractievoorzitter Joëlle Gooijer deed hieraan mee. "Na zes jaar raadslidmaatschap merkte ik dat ik mezelf graag wil verdiepen, en wil ontwikkelen."

Samen met 14 anderen volgde ze een programma waarin ze zich verdiepten in de uitgangspunten en visie van de ChristenUnie, verschillende vaardigheden werden getraind (debat, omgaan met de media) en waarin werd gesproken over verschillende politieke dilemma’s. De eindopdracht was om een onderwerp uit te werken waar de partij mee verder kan. "Samen met Anil Kumar (Den Haag) en Els Kooij (IJsselstein) heb ik nagedacht over de visie van de ChristenUnie op de ontwikkeling van binnensteden. Op de slotdag presenteerden we dit product." Naast de presentatie van Joëlle was er ook een aantal debat-battles waar Joëlle als winnaar uit de bus kwam! Van partijvoorzitter Piet Adema ontving ze de Masterclass Award 2016.

"Het was heel bijzonder om aan het eind van de dag de Masterclass-award uitgereikt te krijgen. Een bekroning op een prachtig half jaar. Ik heb ervan genoten om het programma te volgen, geïnspireerd te worden, kennis op te doen, en om een half jaar op te trekken met enthousiaste en gemotiveerde mensen uit het hele land. Ik hoop daar in de toekomst veel gebruik van te kunnen maken in de fractie en de Raad van Delft."

Buslijn 62 blijft!

In de raad van 2 juni hebben we ons hard gemaakt voor een deel van buslijn 62. De haltes langs de woonzorgcentra Abtsoude en Stefanna dreigen – in de plannen van de Metropoolregio voor 2017 – namelijk te sneuvelen. Wat de ChristenUnie betreft is dit onwenselijk en niet nodig. Gelukkig was een meerderheid van de raad dat, na een pittig debat, met ons eens. Onze motie, die we samen met SP, CDA en Jos van Koppen indienden, werd aangenomen met steun van GroenLinks en PvdA.

Horeca in de Buccaneer?

De Paardenmarkt is een bijzondere locatie voor Delft. De eerste loodsen van dit Rijksmonument werden in 1671 ontworpen en werden toen gebruikt als opslag van wapens en als opleidingslocatie van militairen. Dit complex werd tot 2013 door het voormalige Legermuseum als depot gebruikt. Zowel het Legermuseum als het opslagdepot zijn tot de verkoop eigendom geweest van het Rijksvastgoed en Ontwikkelingsbedrijf (RVOB).

Het RVOB heeft na een openbare verkoop met speciale selectieprocedure op 20 juni 2013 het Rijksmonument aan de Paardenmarkt 1 in Delft overgedragen aan een Delftse eigenaar. Deze eigenaar had ambitieuze ontwikkelplannen:

1. Creatieve zone: incubator voor innovatieve en startende ondernemers;
  2. Ondersteunende zone: een werkplaats ten dienste van de bedrijven uit de incubator, vergaderfaciliteiten en een restaurant/cafe met terras;
  3. Woonzone: huize Roodenburg inclusief twee gasthuizen.

Inmiddels is een groot deel van deze plannen werkelijkheid geworden. De buurt is over het algemeen erg blij met deze ontwikkeling.

De afgelopen maanden heeft de Buccaneer hiernaast ook een plan ingediend voor een uitbreiding van de horecafunctie. Deze uitbreiding past alleen niet binnen het bestemmingsplan, waarin dit gebied is bestemd als woongebied. En dan volgt er een lastige afweging tussen de ruimte die je wilt geven aan ontwikkelingen in de stad aan de ene kant en de belangen van omwonenden aan de andere kant. Dat is een afweging die normaal gesproken aan het college is, maar in dit geval vonden we dat het college zich te passief gedroeg. In de commissie- en raadsvergadering hebben we het college daarom ook gevraagd om actiever te zijn en de regie in handen te nemen om de Buccaneer en de omwonenden bij elkaar te brengen en de juiste belangenafweging te maken. Na veel discussie hebben we samen met een aantal andere partijen een motie ingediend die het college opdraagt deze rol op te pakken. Deze motie heeft het met een nipte meerderheid in de gemeenteraad gehaald.

Mw. van Bijsterveldt voorgedragen als burgemeester van Delft

De gemeenteraad heeft Mw. Marja van Bijsterveldt voorgedragen als opvolger van Bas Verkerk. We zijn blij met deze voordracht. Mw. Van Bijsterveldt heeft veel relevante ervaring, is een sterke bestuurder, kent Delft erg goed en is een betrokken mens. We denken dat ze voor Delft veel kan gaan betekenen.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts