Alcoholbeleid verenigingen: afspraken én keurmerk

drank_wijnfles_610vrijdag 29 november 2013 22:44

Het college zal met verenigingen, zoals sportclubs en studentenverenigingen, afspraken gaan maken over verantwoord alcoholbeleid. Ook komt er een keurmerk voor alcoholbewuste verenigingen. Een motie die daartoe oproept (van de ChristenUnie, CDA en D66) is tijdends de raadsvergadering van 28 november door een grote meerderheid aangenomen.

Op 1 januari 2014 gaat de alcoholleeftijd naar 18 jaar. Een goede zaak. Dit is hét moment om goede afspraken te maken met verenigingen over alcoholbeleid. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er niet alleen regels opgesteld moeten worden voor alcoholschenkende verenigingen, maar dat de gemeente zich ook dienstbaar op moet stellen. Zo hebben we voorgesteld dat de gemeente een adviesgesprek aanbiedt met een ambtenaar om te beoordelen of alle benodigde vergunningen in orde zijn. Ook kan de gemeente nagaan in hoeverre verenigingen in staat zijn om de verplichte Instructie Verantwoord Alcohol Schenken voor barpersoneel te realiseren of in hoeverre de cursus Sociale Hygiëne gevolgd is (verplicht voor twee leden per vereniging).

De gemeente is vanaf 1 januari 2013 al verantwoordelijk voor de handhaving op de Drank en Horecawet en komt voor 1 juli 2014 met een Handhavingsplan. We maken ons zorgen over de omvang van deze handhaving. Er is beperkt budget beschikbaar. Eén van de manieren om prioriteiten te stellen is door verenigingen die een keurmerk hebben, minder te bezoeken. Mocht blijken dat de handhaving onvoldoende is, dan zal de ChristenUnie voorstellen doen om de budgetten te verhogen.

We zijn blij dat er intussen een werkgroep is gestart (met ook GGD, de alcoholpoli, de sportraad, etc.) die na gaat denken over maatregelen om alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen en alcoholmisbruik tegen te gaan. Graag wilden we ook vanuit de politiek markeren hoe belangrijk dit onderwerp is. Immers: een gezond jong brein en alcohol gaan niet samen.

29 november 2013

Joëlle Gooijer - Fractievoorzitter ChristenUnie