ChristenUnie wil heldere afspraken over alcoholbeleid verenigingen

NEWIMAG0746maandag 25 november 2013 23:26

De ChristenUnie wil dat de gemeente Delft afspraken gaat maken met verenigingen over verantwoorde alcoholverstrekking. De partij dient daarover tijdens de raadsvergadering van 28 november een motie in. Gemeenten hebben al de wettelijke plicht voor 1 januari 2014 regels op te stellen voor het verstrekken van alcohol in wijkcentra, sportkantines en dergelijke. ‘Nu op 1 januari a.s. óók de alcoholleeftijd verhoogd wordt naar 18 jaar is dit een goed moment om heldere afspraken met verenigingen te maken over alcoholbeleid,’ vindt ChristenUnie-raadslid Joëlle Gooijer. ‘Een gezond jong brein én alcohol gaan niet samen.’

Doel van het voorstel is dat de verenigingen een verantwoord alcoholbeleid doorvoeren en dat ze beseffen dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Verenigingen die zich houden aan de spelregels moeten wat de ChristenUnie betreft in aanmerking komen voor een keurmerk of certificaat. ‘Sportclubs zijn vaak dé plek waar jongeren in aanraking komen met alcohol’, aldus Joëlle Gooijer. ‘Daarom is het belangrijk dat er gedragsregels worden afgesproken.’

Gemeentelijke ondersteuning

De ChristenUnie wil verenigingen ondersteunen die kiezen voor een verantwoord alcoholbeleid. De gemeente kan helpen door bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek aan te bieden met de Juridisch ambtenaar bijzondere wetten, om te kijken of de vergunningen nog in orde zijn en kosteloos kleine aanpassingen doorvoeren waar dat nodig blijkt.  Ook kunnen trainingen worden aangeboden, zoals de Instructie Verantwoord Alcohol Schenken voor barpersoneel op locatie en de cursus “Sociale Hygiëne” .

Blijvende schade

In Europa staan Nederlandse jongeren in de top van de lijst van veeldrinkers. En dat terwijl het gebruik van alcohol, ook in kleine hoeveelheden, tot het 23e jaar leidt tot blijvende schade aan de hersenen. De nieuwe Drank- en Horecawet verplicht gemeenten voor 1 januari 2014 in een verordening regels te stellen voor paracommerciële instellingen. Delft kiest ervoor deze regels op te nemen in de Algemeen Plaatselijke Verordening. De ChristenUnie wil dit moment aangrijpen om naast deze regels ook goede afspraken te maken met verenigingen en hen te ondersteunen in hun verantwoordelijkheid.

Archief > 2013 > november