Barmhartigheid voor vluchtelingen; Welkom in Delft?! (deel 4)

vluchtelingen1maandag 14 maart 2016 21:14

“Barmhartigheid is zorg geven aan hen die geen andere helper hebben ongeacht wat je van diegene vindt, wat diegene gedaan heeft of wie diegene is”, aldus dominee Vroomans die kwam inspreken tijdens de commissievergadering over vluchtelingen in Delft (zie ook tekstuele bijlage bij dit artikel). Het deed onze fractie goed dat er in het debat meerdere politieke partijen uitspraken uit het betoog van ds. Vroomans aanhaalden.

Naast ds. Vroomans was er nog één andere inspreker. Ook hij pleitte voor een barmhartig vluchtelingenbeleid en een warm welkom. De belangstelling voor de vergadering vanuit de Delftenaren was overigens beperkt. De getroffen voorzorgsmaatregelen om een mogelijke grote toeloop bij de commissievergadering in goede banen te leiden, bleken overbodig.

Het voorstel van het college voor het huisvesten van statushouders in kleinschalige opvang kreeg instemming van alle partijen.  Na overleg met het COA, sluit het college een AZC in Delft uit. Er zijn geen passende locaties beschikbaar. We hebben als ChristenUnie aangedrongen op solidariteit. Dat kan hulp betekenen aan gemeenten om ons heen maar ook het bieden van noodhulp (AZC) in Delft zelf. Ook GroenLinks gaf aan deze mogelijkheid open te willen houden.

Tijdens de vergadering lag het voorstel ‘Geen AZC in Delft’ van Onafhankelijk Delft voor. Als fractie hebben we met klem afstand genomen van de motivatie van Onafhankelijk Delft om te voorkomen dat er een AZC in Delft komt. De ChristenUnie staat pal voor onze democratische rechtsstaat. Juist omdat we geloven dat ieder mens gelijk geschapen is. En die gelijkheid is geborgd in onze democratische rechtstaat door onder meer de grondwet. We kennen vrijheid van geloof en dus de vrijheid om in de Islam te geloven. Juist die vrijheid en gelijkheid betekent ruimte voor andersdenkenden. Maar wel binnen onze rechtsorde. Daarom is het van belang dat we goed kijken wie ons land binnenkomen en dat we maatregelen treffen om mensen met misdaden op hun naam, zoals IS-strijders, terugsturen.

We blijven de ontwikkelingen zorgvuldig volgen. Als u ons hierover iets wilt vragen of meegeven, neem dan vooral contact met ons op.

Jeanieke Kuijper - commissielid

160308 inspreker statushouder delft - Vroomans19,4 kBapplication/pdfdownload