Het nieuwe Taal en Cultuur Centrum in Delft

DOK-breed2maandag 30 november 2015 22:08

De ChristenUnie heeft in de raadsvergadering van 26 november ingestemd met de toekomstplannen voor de bibliotheek DOK en de verzelfstandiging van het vrijetijdsdeel van de VAK, het centrum voor de kunsten. We staan achter de plannen, maar hadden tijdens de behandeling nog wel de nodige vragen over de financiële onderbouwing en het risico op verlies van een veelzijdig aanbod.

Fusie onderwijsdeel van de VAK met DOK

In de plannen zal DOK fuseren met het onderwijsonderdeel van de VAK tot een nieuw Taal en Cultuur Centrum (TCC). Het nieuwe centrum zal zich vooral gaan richten op jeugd t/m 14 jaar. Het huidige pand van DOK zal worden aangepast aan de behoeften van deze doelgroep. De huidige docenten van het onderwijsdeel van de VAK gaan over naar het nieuwe centrum wat dan onder andere het kunst- en cultuuronderwijs op basisscholen en het voortgezet onderwijs zal verzorgen. De ChristenUnie heeft na gesprekken met DOK en het debat in de raadscommissie en de gemeenteraad het vertrouwen gekregen dat er een goed en duurzaam plan ligt. In het debat hebben we de nodige vragen gesteld en onze zorgen uitgesproken. Zo hebben we gevraagd of DOK wel voldoende geld mee krijgt om het onderwijsdeel van de VAK goed te kunnen overnemen. Daarnaast is het debat gevoerd over de vraag of DOK het met in totaal 3,8 miljoen of met 4,0 miljoen euro moest gaan doen. Ons oordeel was dat DOK met 3,8 miljoen de plannen goed kan uitvoeren en de huidige activiteiten kan doorzetten. Wel hadden we graag gezien dat er meer geld beschikbaar was om de ambities met het nieuwe centrum te kunnen realiseren. Als de gemeente er financieel weer beter voor staat lijkt het de ChristenUnie een goed idee opnieuw met elkaar te spreken over de ambities voor het nieuwe Taal en Cultuur Centrum.

De verzelfstandiging van het vrijetijdsdeel van de VAK

Het vrijetijdsaanbod van de VAK wordt verzelfstandigd. De huidige docenten van de VAK kunnen zich aansluiten bij een nieuw op te richten coöperatie. Het huidige gebouw van DOK zal geschikt gemaakt worden om de nieuwe coöperatie onderdak te bieden. Op deze manier komen alle functies van het huidige DOK en VAK onder één dak waardoor beter kan worden samengewerkt. De ChristenUnie hoopt dat het hiermee een levendig centrum wordt waarin de bezoekers van het gebouw in aanraking komen met van alles op het gebied van taal en cultuur. De ChristenUnie staat achter de verzelfstandiging van het vrijetijdsdeel van de VAK. Wel maken we ons zorgen over het in stand blijven van een breed en betaalbaar aanbod van cursussen. Want ook al zijn de huidige docenten gemotiveerd om een succes te gaan maken van de nieuwe coöperatie, het is een feit dat ze het met veel minder geld moeten gaan doen. Ten opzichte van de huidige situatie leveren ze maar liefst 1,65 miljoen euro in. Het is dus nog maar de vraag of de nieuwe coöperatie levensvatbaar blijkt te zijn en in staat zal zijn om een breed en betaalbaar aanbod te behouden. De ChristenUnie heeft daarom afgelopen donderdag een motie ingediend waarin het college wordt opgedragen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om een breed aanbod te behouden als de nieuwe coöperatie toch niet levensvatbaar blijkt te zijn. Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

We hebben de wethouder gevraagd wat hij kan doen om het aanbod betaalbaar te houden. We vrezen namelijk dat de verzelfstandiging zal leiden tot hogere tarieven. De wethouder heeft aangegeven dat de tarieven vergelijkbaar blijven met de huidige tarieven en dat er daarnaast ook zal worden bekeken of er via de Delftpas korting kan worden gegeven. Of die korting er komt is afhankelijk van de inzet van de coöperatie. We hopen uiteraard dat de coöperatie een succes wordt en een aantrekkelijk en divers aanbod zal gaan bieden. Uiteraard zullen we de ontwikkelingen in de gaten blijven houden om te kunnen volgen of de gewenste doelen behaald worden.

Jabco Vreugdenhil

Reacties op 'Het nieuwe Taal en Cultuur Centrum in Delft'