Wat wordt 2015 voor jaar?

2015maandag 12 januari 2015 13:44

Zo aan het begin van het jaar is het goed even de balans op te maken en vooruit te kijken. Hoe hebben we het afgelopen jaar afgesloten en vooral: wat staat er in het nieuwe jaar te gebeuren? Het is allereerst fijn dat op 28 februari de eerste trein door de Spoortunnel zal gaan rijden en dat het nieuwe stationsgebouw dan in gebruik zal worden genomen. Wij zijn erg benieuwd hoe het van binnen is geworden. Voor treinreizigers zal het een hele andere (positievere!) kennismaking betekenen met onze stad. Tegelijkertijd zal het nog lang duren voordat het hele Spoorzonegebied is ingericht, het park er ligt en alle huizen zijn gebouwd. De bereikbaarheid van Delft en de doorfietsbaarheid van onze stad zal daardoor nog lang onder druk staan. De ChristenUnie vindt daarom dat de gemeente de nodige energie moet steken in het verbeteren van de bereikbaarheid zodat deze ondanks alle werkzaamheden op een hoog niveau blijft. Binnenkort zal in de stad ook digitaal parkeren worden ingevoerd. De ChristenUnie heeft er bij het college op aangedrongen om maximaal in te zetten op een soepele invoering door goede communicatie vooraf, het snel oplossen van invoeringsproblemen en duidelijkheid over de plek waar mensen terecht kunnen voor vragen en ondersteuning.

Start van de decentralisaties
Een ingrijpende “operatie” dit jaar is de invoering van de zogenaamde decentralisaties per 1 januari. De gemeente neemt daarmee taken over van het Rijk en de provincie op het gebied van de zorg voor langdurig zieken en ouderen en ook is de gemeente verantwoordelijk geworden voor de jeugdzorg. De ChristenUnie heeft steun verleend aan het voorstel om 10 miljoen te reserveren om de decentralisaties soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat kwetsbare groepen niet tussen wal en schip vallen.

Discussie en motie VAK/DOK
De financiële malaise waarin Delft zich bevindt zal dit jaar ook mede inkleuren. Door die malaise hebben wij moeten instemmen met opnieuw forse bezuinigingen en hogere belastingen. Er zijn  bezuinigingen waarmee wij het niet eens zijn. De grootste daarvan is de bezuiniging op de vrije academie voor de kunsten (de VAK) en de bibliotheek. De extra bezuiniging op deze instellingen van 600 duizend euro wordt weliswaar ingevoerd vanaf 2017 en dus niet dit jaar, maar wel zal dit jaar de discussie gevoerd moeten gaan worden hoe deze bezuiniging precies moet worden ingevuld. De ChristenUnie is voor het behoud van het vrijetijdsaanbod van de VAK en het is helemaal niet duidelijk of dit vrijetijdsaanbod behouden kan blijven met deze bezuiniging. Om die reden heeft de ChristenUnie bij de begrotingsbehandeling, samen met o.a. het CDA en de SP een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om met een visie te komen op VAK/DOK en om verschillende scenario’s uit te werken hoe de bezuiniging kan worden ingevuld. De motie is aangenomen. Verder hebben we ons – met andere partijen – ingezet voor een vermindering van de bezuiniging op de bijzondere bijstand, onder meer om de Delftpas beschikbaar te houden voor een grotere groep Delftenaren met een laag inkomen. Helaas vond de meerderheid dit niet nodig. Tijdens de begrotingsbehandeling, in de laatste raadsvergadering van vorig jaar, is ook een motie aangenomen om dit jaar een discussie te voeren over de rol en de inzet van de gemeente Delft in de kenniseconomie. Wat ons betreft een goede zaak. De ChristenUnie is altijd al kritisch geweest op de rol van de gemeente die zich wat ons betreft moet toespitsen op het faciliteren van bedrijven en niet het financieel sponsoren van projecten. Wellicht leidt dit nog tot bezuinigingen die kunnen helpen het financiële gat te dichten.

De financiële situatie is zorgelijk
Duidelijk is dat de financiële situatie zorgelijk is en om die reden worden ook de belastingen in Delft met meer dan de ontwikkeling van de consumentenprijs verhoogd. Wij zijn daar uiteraard niet blij mee, maar we hebben geconstateerd dat er veel bezuinigingen worden doorgevoerd en daarmee nog steeds het financiële gat niet gedicht kan worden. Daarbij komt dat de provincie en het Rijk eisen dat Delft al het mogelijke doet om zelf de financiële problemen op te lossen. In deze situatie vinden wij een OZB verhoging acceptabel. Maar ook met de OZB-verhoging is de begroting niet sluitend. Dit zou alleen kunnen als hele drastische bezuinigingen worden doorgevoerd. Maar dit zou ervoor zorgen dat  het Delftse voorzieningenniveau onder een maatschappelijk acceptabele grens zakt. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de bibliotheek in  de Voorhof moet sluiten of het wegenonderhoud verwaarloosd wordt. Samen met de meerderheid van de gemeenteraad hebben we er daarom voor gekozen de begroting voor 2015 niet te laten sluiten. Hierdoor blijft er wel een gat bestaan van 6 miljoen euro op de langere termijn. Vanwege de niet-sluitende begroting staat de gemeente Delft nu onder preventief toezicht van de provincie. Dat wil zeggen dat de gemeente geen financiële besluiten meer kan nemen zonder dat de provincie die goedkeurt. De provincie eist ook dat er dit jaar een oplossing komt voor de financiële problemen. Om die oplossing te vinden voert het college gesprekken met het Rijk en de provincie. Wij hopen dat deze partijen financieel gaan bijspringen. Als dat niet gebeurt zal de gemeente Delft nog meer moeten gaan bezuinigen. Hopelijk hoeft het zover niet te komen want de mogelijkheden hiervoor zijn zeer beperkt.

Gelukkig gaan de meeste dingen in onze stad dit jaar gewoon door. En misschien merkt zelfs lang niet iedereen dat er fors bezuinigd wordt. In het tweede kwartaal van dit jaar moeten de plannen bekend zijn voor het orde brengen van de financiën. Wij zullen er daarbij in elk geval voor waken dat kwetsbare groepen de zorg en/of de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben en geen onverantwoorde bezuinigingen worden doorgevoerd.

Vrijheid en samen leven in 2015
Tenslotte. Ik las op twitter naar aanleiding van de gebeurtenissen in Parijs: “En 2015, hoe vind je zelf dat het gaat?”. Niet best natuurlijk, want 2015 is uiterst triest begonnen en staat vooralsnog vooral in het teken van terreuraanslagen. De aanslagen in Parijs zijn zeer schokkend en het geweld komt heel dichtbij. Dergelijke gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat spanningen tussen bevolkingsgroepen toenemen. Daarover maken wij ons zorgen. Het is begrijpelijk dat dergelijke gebeurtenissen tot angst leiden, maar we moeten de schuld hiervoor niet schuiven op mensen in onze stad die hier totaal niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden. In Delft leven we met veel nationaliteiten en mensen van verschillende geloven en overtuigingen samen. Als vrijheid ons lief is dan moeten we al onze (goedwillende) stadsgenoten hun plek in onze stad gunnen en ons ervoor inzetten dat iedereen mee kan en mag doen. Laten we met elkaar in gesprek blijven en samen bouwen aan een mooie samenleving. (PS: lees hier ons eerdere bericht over het tegengaan van radicalisering)

Ondanks alles kijken we uit naar 2015. We hopen dat het voor veel mensen een mooi en gezegend jaar zal worden!

Jabco Vreugdenhil

Reacties op 'Wat wordt 2015 voor jaar?'