Actieplan tegengaan radicalisering nodig

A01.jpgdonderdag 13 november 2014 18:17

Delft is de laatste twee jaar geregeld in het nieuws geweest als gemeente waar jihadgangers vandaan komen. Dit heeft geleid tot sterk vergrote betrokkenheid van het college en de gemeenteraad bij de problematiek rond jihadisme en radicalisering.
Tijdens de commissievergadering Economie, Financiën en Bestuur van 29 oktober jongstleden stond deze problematiek volop in de aandacht.

Urgentie rondom radicalisering en jihadisme

De ChristenUnie-fractie is blij met de aandacht voor dit probleem. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Immers, in de notitie ‘Polarisering & Radicalisering’ van 30 maart 2012 wordt door het toenmalige college nog opgemerkt dat “anders dan in enkele andere steden, er vanuit het veiligheidsperspectief, geen alarmerende situaties bestaan op grond waarvan directe actie nodig is. Zodoende kent Delft ook geen gelabelde projecten of activiteiten rond dit thema en is er ook geen aanspraak gemaakt op gelden die het ministerie in de periode 2007-2011 ter beschikking stelde.” Inmiddels moeten we helaas constateren dat die situatie radicaal anders is.

Er is veel gedaan…

In de afgelopen periode is de gemeenteraad verschillende keren geïnformeerd door de burgemeester over de problematiek. Ook vanuit de raad is er veel aandacht geweest voor jihadisme en het tegengaan van radicalisering. Tijdens de verschillende besprekingen was er veel aandacht voor de zorgen rond afreizende jihadgangers en de harde aanpak daarvan. Ook voor de preventie van het probleem is aandacht geweest. Zo werd in november 2013 een mede door de ChristenUnie gesteunde motie aangenomen die de burgemeester opriep om met een plan van aanpak te komen ter voorkoming van radicalisering.

Het college heeft het landelijke ‘Actieprogramma Integrale Aanpak Jihadisme’ van een Delftse invulling (oplegmemo) voorzien. Ook hierin is aandacht voor zowel de repressieve kant (intrekken uitkeringen, strafrechtelijke vervolgingen) als voor de preventieve hoek (contacten met moskeeën, migrantenorganisaties, jeugdwerkers). De ChristenUnie staat achter deze tweeslag in de aanpak van jihadisme en waardeert de goede inzet van de betrokkenen.

Maar volgens de ChristenUnie is er meer nodig

Tegelijkertijd constateert de ChristenUnie-fractie dat er meer nodig is. Het in november 2013 gevraagde plan van aanpak tegengaan radicalisering is nog niet gemaakt. Het college zit ondertussen niet stil: er worden vanuit de gemeente mensen van moskeeën en migrantenorganisaties getraind om radicalisering te herkennen tegen te gaan. Echter, het plan van aanpak ter voorkoming van radicalisering is er nog niet. De ChristenUnie betreurt dit.

Ook missen we in de oplegmemo van het college nog de focus op de Delftse situatie. Het nu geleverde plan lijkt teveel op de landelijke richtlijnen. Een reflectieve paragraaf met de lessen die in de afgelopen periode zijn getrokken, ontbreekt. Ook wordt niet duidelijk wat de gemeente Delft nu méér doet op het gebied van de aanpak van jihadisme en het tegengaan van radicalisering dan gemeenten waar deze problematiek minder speelt.

Verder constateert de ChristenUnie dat het college naar zijn eigen maatstaven te weinig geld vrijmaakt voor dit probleem. Zoals het college zelf stelt in zijn oplegmemo: “Wij verwachten ongeveer 175.000 euro nodig te hebben voor de aanpak tegen radicalisering waarbij ook de gemeenschappen, scholen, zorgpartijen etc. worden betrokken.” Bij dat bedrag steekt de 3.000 (!) euro en 60 manuur die het college momenteel vrijmaakt erg schril af. Voor 2014 is dit tijdelijk aangevuld met 2 voltijdbanen, maar het is allerminst zeker dat deze inzet ook in het komende jaar door zal gaan.

Vervolg

In de afgelopen commissievergadering heeft de ChristenUnie het college opgeroepen tot de volgende stappen:

• Kom met een meer op Delft toegesneden plan van aanpak voor jihadisme, waarbij duidelijk gemaakt wordt welke lessen er uit de afgelopen jaren zijn getrokken, welke ervaringen de mensen in het veld inbrengen en waarin de Delftse aanpak zichtbaar méér is dan die in andere gemeenten.
  • Kom zo spoedig mogelijk met het toegezegde plan van aanpak ter voorkoming van radicalisering.
  • Indien je als college constateert dat er zoveel geld nodig is, maak dat dan ook vrij in de begroting.

De ChristenUnie-fractie blijft dit onderwerp nauwlettend volgen. Mocht u vragen hebben, dan kunt u ons vanzelfsprekend benaderen.

Namens de ChristenUnie-fractie,

Hugo J. Vos

Reacties op 'Actieplan tegengaan radicalisering nodig'

Archief > 2014