Vragen over 'straf' om te weinig afval

maart - 2 - 2007 038.jpgdonderdag 22 mei 2014 20:12

De Christenunie heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe contracten die Avalex afsluit met ondernemers. Met name ondernemers die relatief weinig afval produceren lijken de dupe te worden van het nieuwe beleid.

De ChristenUnie heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld over contracten die Avalex afsluit met ondernemers in de binnenstad. Er zijn in een deel van de binnenstad ondergrondse afvalcontainers aanwezig. Ondernemers kunnen daar hun afval kwijt. Er wordt geregistreerd hoeveel afval wordt geproduceerd en op basis daarvan worden kosten berekend aan de ondernemer. Een prima gang van zaken. Ware het niet dat Avalex van mening is dat een aantal ondernemers te weinig afval produceert. Daarom zijn deze ondernemers gedwongen om een nieuw contract met Avalex af te sluiten tegen hogere kosten, waarbij het afval 1 keer per week op straat moet worden aangeboden. De ondergrondse container mag dus niet meer worden gebruikt. Als dit contract niet wordt aangegaan, worden ze automatisch aangemeld voor het reinigingsrecht bij de gemeente - maar dat kost vele malen meer.  Ook dan moet het afval aan de straat worden aangeboden.

Wat de ChristenUnie betreft is dit een rare gang van zaken. Ondernemers die weinig afval produceren worden gestraft met duurdere contracten. Ze worden ook gedwongen hun afval weer op straat aan te bieden.  Ondergrondse containers zijn echter gewoon aanwezig zijn en in de binnenstad is er  al te veel overlast van zwerfvuil. We vragen het college of ze het met ons eens is dat dit een onwenselijke gang van zaken is. Ook vragen we of ze wil aangeven wat ze hieraan gaat doen.

Joëlle Gooijer

Reacties op 'Vragen over 'straf' om te weinig afval'